• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • Archives

Keluarga…

Kami bertentang mata buat seketika sehingga aku menoleh untuk melihat sekeliling, terasa sayang untuk meninggalkan rumah ini dengan segala kenangan di dalamnya. Kita boleh balik ke sini lagi malam ni kalau Nur nak…aku memandangnya kembali dan ingin memberi persetujuan tapi aku juga sedar yang kami masih punya tanggungjawab lain, anak-anak dan mak di rumah, lainlah kalau dah di rancang dari awal. Tanpa mampu berkata aku mengetap bibir merenung sekeliling lagi dan memandang wajahnya lalu menggelengkan kepala, airmata bergenang juga. Dengan langkah perlahan abang Adam datang menghampiriku di bawanya aku ke dalam dakapannya. Segala apa yang kami lalui di rumah ini bukan hanya semalam, segalanya bermula di sini. Pelukan di renggangkan..shall we? ujar abang Adam dan menyapu airmata di pipi…aku hanya mampu mengangguk lalu kami beredar meninggalkan rumah yang menyimpan sejarah awal kami.

Adam : Nur…senyap saja kenapa ni? aku dah rasa lega isteriku pulak macam ada yang tak kena…kerisauan terus datang menyapa..Ya Allah tolonglah hambamu ini, tidak mampu untuk aku menangani perkara begini dalam waktu yang sesingkat ini..tolonglah hambamu ini Ya Allah..panjang doa ku pohon supaya isteri ku tidak terganggu fikirannya.

Nur : aku menoleh kearahnya dan pipiku di pegang, memang aku tahu aku bertuah di manja dan di belai suami tidak pernah kurang dan tak mungkin juga aku merisaukan dirinya hanya kerana sedikit kesedihan ketika meninggalkan rumah itu tadi…tak ada apa-apalah bang cuma Nur terasa sedih sikit pagi ni…seperti kehidupan kita baru bermula pulak bila keluar dari rumah tadi…Nur ok..abang jangan risau ya..senyuman ku beri untuk memberi jaminan yang aku tak ada apa-apa..

Adam : aku membalas senyuman itu walaupun keraguan ada juga di hati…ok abang tak akan risau kalau Nur betul-betul boleh yakinkan abang…senyum tu nampak berat saja..macam terpaksa saja abang tengok..aku cubit pipinya sedikit untuk melihat dirinya geram..kalau dia menepis dan menyinga gerenti semua ok..kalau diam saja alamatlah aku akan jadi bingung hari ini..

Nur : Abangg..tak puas cubit Nur semalam? rasanya dah naik lebam badan Nur ni abang cubit…aku menjerit geram

Adam : Hah sah isteri abang memang tak ada perkara yang merungsingkan dirinya…

Nur : apa abang kata? sah isteri abang? Apa? selama ni Nur tak sah jadi isteri abang lah? bukan geram lagi dah nak naik hantu aku di buatnya

Adam : Hehehe isteri abang dah mengamuk..bukannya Nur tak sah jadi isteri abang…kalau Nur tak menjerit tadi abang nak kena teleklah juga mana tau clon Nur pulak yang duduk sebelah abang dan dah di modify sedikit…hehehe aku ketawa lagi..dah merah padam mukanya dan memang aku suka sangat tengok dia begitu

Nur : arghh eee abang memang pandai pilih time.. setiap kali abang tengah drive ada saja..tunggu nanti Nur dapat abang, Nur cuubitt sampai tak lepas…

Adam : hahaha akan ku tunggu saat dan ketikanya buah hati ku…

Nur : hah nak sangat rasakan…sekuat hati aku memberi cubitan di pehanya..

Adam : aduuuh, tak sabar lagi sayang…menambah geram di hati isteriku yang dah memang geram tahap maksima rasanya…sempat juga ku jeling wajahnya…amboi garangnya.. ketawaku reda di sambung dengan senyuman pula…Alhamdulillah indahnya pemberianmu Ya Allah..aminnn kataku dalam diam. wajah isteri tetap ku kerling..

*****

Ayah, ibu jerit anak-anak kedengaran apabila kami sampai di rumah petang tu…ayah dan ibu pergi mana? Hari ini Uncle Ridzwan yang hantar pergi sekolah tapi Uncle Omar yang ambil tadi…Amsyar dan Amin berselang seli bercerita. Mak mertuaku tersenyum melihat gelagat anak-anak yang “kehilangan” ayah ibu hampir sehari semalam. Ayah dan ibu pergi dating…jawab ayah mereka. Apa tu ayah? tanya Amin. Dah siap homework ke belum? ayah bertanya lagi…sudah jawab mereka serentak, hampir menjerit juga. Ok good boy kata ayah sambil menggosok-gosok kepala mereka…sekejap lagi ayah check ok…kalau tak siap…ayah rotan Amsyar menyambung…hmmm tahu pun. Ayah jomlah pergi padang, dah dua hari kita tak main kat padang, Amsyar dan Amin meminta dan si puteri sibuk dengan ayah, ayah…adang main ball siap jari halusnya menunjuk ke luar…hehehe Tok ketawa dengar Sophea cakap…alahai cucu Tok dah pandai nak minta keluar ya…itulah anak-anak apalah yang mereka tahu bila kedua orang tua hadapi masalah, kita yang tua inilah kena pandai dan tahu mengawalnya…kata mak pula masih dengan senyuman meniti di bibir.

Nur : Terima kasih mak kerana sudi meneman dan membantu kami…mak mertuaku memang sporting tak akan di tanya kenapa kami nak bermalam di luar…janji semuanya baik dan selesai.

Mak Jah : Sama-sama kasih Nur, dah selesai dah?. Dari wajah mereka berdua rasanya tak ada apa lagi yang tersimpan…Alhamdulillah aku mengucapkan syukur walaupun mereka tidak berkata apa.

Adam : Apa yang selesai mak?. saja nak tengok reaksi mak lalu aku tersenyum.

Mak Jah : Ewah…ewah…sombonglah pulak, siapa yang muka sugul macam ayam berak kapur semalam? menangis kalahkan Sophea, hari ini bertanya pulak apa yang selesai…memanglah tak sedar diri…kalaulah mak tahu memang mak tak datang semalam…

Jelingan mak memang penuh makna, apa lagi tersenggeh sajalah suamiku bila mengena diri sendiri…betul ibu semalam ayah menangis, tiba-tiba saja Amsyar menyampuk…Amsyar apa ibu kata bila orang yang lebih tua dari Amsyar bercakap. Sorry ibu, Amsyar minta maaf namun susah untuk aku mengawal senyuman apabila melihat suamiku lalu menarik tanganku untuk ke atas…jom solat dulu katanya…senyuman mak yang masih belum habis rasanya di sambung bila mak kata…betul ke tu? betulll jawab abang Adam…ok mak tunggu…tapi kalau kami tak turun janganlah mak datang ketuk pintu pulak!!!sambil main mata denganku dan tersenggeh dengan mak…mak ketawa tapi aku rasa mukaku merah padam di buatnya kerana tak sangka yang abang Adam bergurau sehingga tahap itu dengan mak dan tanpa berlengah tangan ku di tarik.

*****

Demi memenuhi permintaan anak-anak abang Adam membawa mereka ke padang petang itu, mak dan aku ikut saja tapi banyak menghabiskan masa berdua berbual sambil tengok anak dan ayah bermain.

Mak Jah : Maaf Nur, mak nak kena tanya perkara yang ini dan mak harap Nur berterus terang dengan mak…aku merenung wajah menantuku pastinya kegusaran terbayang di wajahnya kenapa dengan Adam? Di himpit perasaan silam lagi ke?

Nur : aku melepaskan keluhan selepas mendengar pertanyaan ibu mertuaku lebih kurang macam tulah mak, susah juga Nur nak terangkan kerana kita berdua tak rasa apa yang pernah dia rasa jadi kalau kita bercakap mungkin pada kita perkara tu remeh tapi tidak pada abang Adam, mak.

Mak Jah : Apalagi yang tak kena Nur? Tak cukup ke apa yang dah kau orang berdua ada? Perniagaan, rumah, anak…Alhamdulillah Nur pada mata mak ni…bimbang aku mendengar segalanya ini

Nur : Ini bukan masalah kebendaan mak…ini perkara hati dan juga perasaan. Perasaan yang tidak menentu kadang-kadang boleh buat kita berubah dan tentu mak ingat lagi kebimbangan mak masa kami lancarkan majlis hiasan dalaman dulu…dari awal abang Adam pulang memang mak sering bimbang dia akan kembali ke perangai lamanya dan waktu itu Nur kata pada mak sekuat mana dan setabah mana kita ada perkara yang tidak akan hilang dari ingatan sepenuhnya dan bila gangguan ada perkara-perkara lama yang akan timbul…waktu itu kita mesti mencari kekuatan baru untuk mengatasinya mak, sokongan yang mak berikan adalah sebahagian dari kekuatan itu…Nur tahu kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku esok lusa tapi Nur berpegang untuk menikmati dan mengecapi apa yang ada hari ini dan bersyukur ke atas segalanya dan terus berdoa semuga di beri ketabahan, kekuatan, kebahagian dalam menempuh segalanya…doa restu mak kami harapkan dalam menempuh segala ujian ini…jari jemari mak ku genggam dan wajah tuanya aku renung, memberi keyakinan bahawa kami telah berjaya mengatasi masalah yang ada hari ini dan semalam dengan iringan doanya

Mak Jah : aku mengeluh mendengar apa yang di kata oleh menantuku kenapa cerita lama juga masih menghimpit dirinya? Tak mungkin Adam selemah itu Nur, asyik terbuai oleh kisah lama saja.

Nur : Mak..manalah ada abang Adam asyik terbuai cerita lama saja…sejak kami bersama dan ada anak ini baru kali kedua kami “lari” tinggalkan rumah…yang pertama dulu Nur yang naik hantu sebab abang Adam asyik sibuk kerja dan hampir lupakan anak-anak dan rumahtangga hanya kerana Nur sentiasa bersama mereka, sudahnya Nur yang tuduh abang Adam ada hubungan dengan wanita lain. Abang Adam bawa Nur “lari” masa tu dan kali ini abang Adam tetap memilih melarikan diri juga walaupun semalam untuk meleraikan apa yang dia rasa…dah itu kegemarannya mak, “larikan diri” aku tersenyum dan ketawa…mak menyambut tawa ku

Mak Jah : Hai…dah ada anak barulah dua kali…yang sebelum ini tak kira? Yang mak ingat sangat masa kenduri abang Aidil tiba-tiba petang tu Adam dan Nur tak ada…puas mak tanya tapi tak ada siapa yang tahu Adam dan Nur kemana sampailah abang Aidil bisik minta mak jangan tanya lagi…abang Aidil cakap yang kamu berdua perlu “melarikan diri” sekejap. Nasib baiklah mak ni cepat tangkap apa yang abang Aidil kata, mak diam lepas tu tapi terperanjat juga bila dapat tahu yang kamu berdua pergi sampai Kuantan kerana mak ingatkan kamu berdua balik KL saja…giliran aku pula tersenyum dan ketawa bila ingat cerita lama dan lapang dah dada kerana aku pasti mereka berdua mampu mengatasi masalah yang ada sambil memandang anak dan cucu yang bermain di padang.

Apalah yang di ceritakan oleh anak dengan mak ni senyum dari jauh lagi dah nampak…abang Adam menegur ketika menghampiri kami…ibu ibu panggil Sophea..ya sayang jawabku…panash nak air kata Sophea. Aku membawa Sophea atas ribaku dan ayahnya mengusik serta berkata…Sophea tak boleh duduk atas riba ibu..itu tempat ayah…bulat mata Sophea memandang ayahnya sambil menyedut minuman…nak jawab tak pandai tapi faham apa yang ayah kata lalu aku membelai rambutnya…riba ibu tempat Sopheakan, anggukan di beri serta senyum manisnya tapi apa nak buat senyum tu memang senyum ayah…nakal dan penuh makna…eee…eee aku peluk dan goyang badannya dan dia ketawa. Amboi Sophea happynya, kata ayah…appy Sophea mengikut dan senyum juga lagi…hmmm, parrot…kataku…Tok turut ketawa.

*****

Eh…apahalnya pulak mak kamu ada di depan rumah tu Nur? Dah mak cakap tadi kita tak tentu lagi sampai pukul berapa…belum sempat pintu di buka Mak Ani menerkam Mak Jah…apahal yang tergempar sangat Kak Jah yang mesti ke Kuala Lumpur sampai tak berpesan, Ani telefonpun Kak Jah kata balik nanti baru cerita. Bawa bertenang Ani yang kamu ni risau tak semena-mena kenapa? bertanya Mak Jah pula. Assalammualaikom Nenek…Amsyar dan Amin memberi salam dan mahu bersalaman dengan nenek tapi nenek sibuk bertanya itu ini. Sabar Ani oii..ni cucu-cucu nak bersalam. Maaf cucu oii…nenek ni risau sampai dah tak boleh nak fikir apa, pasal Tok kamu ni…mata Mak Ani memandang Mak Jah walaupun tangan di sua pada cucu berdua. Bawa bertenang mak, kalau ya pun marilah kita masuk dulu, aku meminta. Betul kata Nur tu Ani, marilah masuk dulu nanti kita cerita apa yang risau sangat ni, sambung Mak Jah pula.

Mak Ani : Kenapa tiba-tiba saja Kak Jah ke Kuala Lumpur? Saya datang petang tu sebab tahu yang Aidil dan Aliya nak balik ke Kuala Lumpur…ingatkan Kak Jah pergi dengan mereka, rupanya dah pergi lebih awal.

Mak Jah : Tak ada apa-apa yang hendak dirisaukan Ani, Adam datang minta tolong, sebab nak keluar dengan Nur dan bermalam di luar, jadi Kak Jah tolong temankan cucu-cucu ni, risau mereka nak tinggalkan anak-anak dengan pembantunya saja.

Mak Ani : Hah masalah apalagi Kak Jah oii? Orang sekarang sikit-sikit lari dari rumah, gaduh sikit ngan bini dah tak balik rumah, gaduh sikit ngan laki dah tak balik rumah.

Mak Jah : Yang kamu ni tiba-tiba membebel kata lari dari rumah dan bergaduh ni kenapa? Ada Kak Jah cakap mereka bergaduh dan lari dari rumah?

Mak Ani : Tak adalah tapi anak dan menantu kita ni pelik sikit kan? ada masalah sikit nak duduk berdua, sikit-sikit nak jauh dari anak-anak, kita dulu tak payahpun macam tu…Alhamdulillah sampai sekarang aman bahagia.

Mak Jah : Itu dulu Ani, tak sama dengan sekarang…kita dulu macam manapun isteri ada di rumah, manapun suami kita pergi kita tetap ada di rumah. Orang sekarang suami isteri bekerja, bila balik mana nak uruskan anak, nak layan suami, nak kemas rumah, tak mungkin nak harapkan pembantu saja. Waktu benar-benar untuk bercakap, bercerita, bersembang suami isteri tu kurang, penat, letih semuanya ada…sekali sekala nak juga duduk bermanja Ani.

Mak Ani : Amboi Kak Jah ni, kalau bab menangkan si Adam dan Nur tu nombor satu, semua mereka buat kena belaka, saya jadi tak faham pulak ngan akak ni…

Mak Jah : Eh eh apa yang tiba-tiba kamu tak faham, apa yang Kak Jah menangkan mereka?

Hampir terlepas gelas di tangan bila terdengar mak memberitahu ibu mertuaku perasaannya. Ani rasalah kak yang si Adam tu rindukan arwah Katrina dan rasa kehilangan tak? Huhh Mak Jah mengeluh…kamu ni ada-ada sajalah tapi kalaupun Adam rindu nak kita kata apa Ani?, hubungan tu memang pernah terjalin masakan waktu yang pernah di habiskan bersama, tidak ada sedikitpun dalam ingatan. Kita tidak pernah tanya dan tahu apa yang sebenarnya berlaku di antara mereka, yang kita tahu hubungan Adam dan Nur dengan melihat kebahagian yang mereka ada sekarang, yang kita sama-sama kongsi. Jadi yang boleh dan mampu kita buat, teruskan berdoa untuk mereka semuga di jauhkan dari segala bencana yang mungkin akan memporakperandakan rumahtangga yang ada…panjang hujah ibu mertuaku. Ibuku terdiam walaupun ingin berkata sesuatu melihat dari gerak gerinya tapi tiada apa yang terkeluar…bagaimana pula dengan aku? Tersepitkah aku di antara mereka walaupun telah di huraikan? Kenapa tiba-tiba aku berperasaan begini? Aku mungkiri janji lagi.

Aku tidak tahu apa yang aku renung di luar tingkap melihat malam yang gelap tanpa bulan dan bintang, baju yang nak di kemaskan masih terbengkalai. Pertanyaan mak sehari dua yang lalu mengenai abang Adam menerpa kembali lebih-lebih lagi ketika mak menyebut kami “lari” selepas kenduri abang Aidil, apakah “melarikan diri” ini akan berterusan? aku jadi bingung tiba-tiba walaupun sebenarnya aku suka juga dengan aksi “lari” ni..heh aku menggelengkan kepala…dah jauh rasanya aku melayar kenangan, lalu menyambung kerjaku kembali bila abang Adam masuk ke bilik.

Senyuman di beri senyuman ku balas, suamiku mengambil tempat di kepala katil dengan bukunya. Abang rindukan seseorang ke? tanpa sedar aku bertanya membuatkan bulat mata suamiku memandang. Ulang balik soalan tu Nur? abang Adam bertanya dan aku tahu kini degupan jantungku amat cepat. Ma..af bang, Nur…nur…aku melepaskan kain di tangan dan berjalan keluar, abang Adam menahanku sebelum sempat sampai di pintu. Langkah ku terhenti serta terpaku di situ dan tidak berani untuk memandangnya. Dengan perlahan abang Adam mengangkat daguku supaya memandangnya. Boleh abang tahu kenapa dengan tiba-tiba Nur bertanyakan soalan itu? apa yang mengganggu fikiran Nur pula ni? getar suara suamiku aku rasakan lebih kepada ketakutan.

Dalam keadaan yang aku sendiri tidak pasti hanya maaf aku mampu mohon lalu suamiku berkata, angin tak ribut tak Nur tanya abang rindu seseorang dan boleh abang tahu siapa seseorang tu? Arwah Katrina aku menyebut dengan perlahan. Aku menundukkan muka kerana aku pernah berjanji untuk tidak mengganggu kenangannya namun apabila mak membuka cerita lama yang kami suka “lari” dahulu, mengingatkan aku berapa kerap aku akur dengan kehendak abang Adam “lari” bersamanya walaupun pada hujung minggu yang bukan giliranku. Apakah benar aku cemburu? Tanpa meminta aku memberi penjelasan, jari jemari ku di ambil dan dikucup dan juga kucupan di beri lalu terus berada dalam dakapannya. Masih ada yang mengganggu diriku rupanya.

*****

Keriuhan Hong Kong menyambut kami sekeluarga dan kali ini adalah kali kedua kami bercuti beramai-ramai selepas hari keluarga di Langkawi dahulu. Oleh kerana janji pada anak-anak adalah ke Disneyland abang Adam minta pula anak-anak berjanji setelah puas bermain di sana nanti bagi peluang pada ibu, mak long, Tok dan nenek serta datuk tengok Hong Kong dan shopping, walaupun suamiku tahu yang shopping bukanlah agenda utama hidupku kecuali barang rumah dan pakaian serta keperluan anak-anak.

Menginap di Hong Kong Disneyland Hotel, landscape yang teratur dan di susun rapi serta menghadap laut. Abang Adam memilih hotel ini sebab child-friendly facilities yang menjadi sebahagian dari promotion mereka serta kemudahan yang di sediakan untuk kami mengelilingi keseluruhan kawasan. Aku menerima pemberian ini dengan segala kesyukuran kerana keriangan anak-anak menjadi agenda utama kami dan ini adalah sebahagian dari impian Amsyar dan Amin untuk melihat watak-watak kegemaran mereka dengan lebih dekat lagi. Keseronokan bertambah bila Abang Aidil dan Aliya turut sama bersama Aliesya dan Ariff serta ibu mertuaku dan juga kedua ibubapaku. Bagi abang Adam dan aku pula rekabentuk dan hiasan dalaman serta indahnya halaman yang di jaga rapi memberi sedikit sebanyak idea baru untuk mana-mana projek nanti. Betul juga kata pepatah luas perjalanan jauh pandangan dan akan kami menfaatkan segalanya dengan baik…Insha’Allah.

Amsyar : Wahhh cantiknya…bila kita dapat tengok Mickey, Goofy, Minnie semua tu ayah?

Amin : Yes ayah…bila boleh kita tengok?

Adam : Amsyar, Amin kita baru sampai, kita rehat dan makan dulu ya…biar ayah dan ibu lihat dulu the itinerary and lepas tu kita boleh tengok semua characters yang Amsyar dan Amin suka…dalam pada tu Sophea melonjak riang bila terlihat Minnie di ruang lobi hotel masa kami check in, senyum dan tawanya adalah keriangan di hatiku kerana di beri kesempatan membawa anak-anak ke mari, rezeki yang Allah beri adalah untuk mereka dan doa mereka tentunya.

Adam : Nur menghayati apa tu? Dalamnya renungan menarik sangat ke? sampai abang berdiri depan matapun buat tak tahu…cemburu jugak aku ni bila lihat isteri begitu, ketawa aku dalam hati.

Nur : Abang cemburu eh!!! aku menjeling manja… nah brochure untuk abang tatap selama kita di sini dan belum apa-apa Nur rasa kita kena extend stay kot dan boleh rasa dah, kaki jadi lenguh semasa di sini walaupun hanya ada 4 park saja..Fantasy Land, Tomorrow Land, Adventureland and Main Street USA.

Adam : aku merapati dirinya lalu membongkok sedikit di hadapannya, membuat isteriku rasa tak selesa amboi-amboi belumpun apa-apa dah nak extend stay? hmm lepas tu marah abang..tak mahu nak budgetlah, ikut sangat kata hatilah dan macam-macam lagi…eee…eee nak aje abang gigit Nur ni tau?

Nur : arghhh aku menjerit abang memang teruk..apa salah ke Nur cakap, ni abang tengok ni Fantasy Land saja dah ada 7 site…kalau kita pergi semua and duduk kat situ 1 jam setiap satu dah 7 jam, belum lagi ayah dan ibu layan perasaan…aku memandangnya dan memberi senyuman manja, puas hati aku dapat mengusiknya bila dia buat senyum “jahatnya” tu

Adam : ok let’s see if this room and hotel able to confine ayah dan ibu…wanna a bet my darling?

Nur : hei hei siapa kata Nur nak bet? Dengan abang tak payahlah bet-bet ni, even kalau Nur menangpun abang will definitely claim victory…aku menunjukan geram

Adam : You are really a sweetheart..do you know that…kalau isteriku selalu berkata yang senyuman aku beri padanya amat menggoda apakah dia tahu yang dia mampu menggoda suaminya ini dengan senyuman dan jelingannya…aku bersyukur ke hadratMU Ya Allah kerana mengurniakan kami kasih sayang yang tulus ikhlas, kemesraan suami isteri dan keluarga serta semuanya…aku melafazkan syukur. sambil merenung wajahnya yang bersih lagi ayu dan manja..

Nur : apa abang senyum-senyum ni? gerun pulak Nur tengok…lalu menolaknya ke tepi apabila kedengaran Sophea memanggil bermakna dah bangun dari tidur puteri ku itu..

Adam : aku ketepi kerana nak lihat reaksinya…silakan wahai permaisuri hatiku dengan memberinya renungan tajamku seperti biasa dan dengan memegang kedua belah pipiku isteriku memberi kucupan di dahi..thank you my darling husband…aduuuh bahagianya aku…

Make all of your storybook dreams come true by exploring the fairytale adventures in this enchanted land.

Hari pertama kami menjelajahi Fantasy Land dengan melihat segala character cartoon yang menawan hati di mana segala impian menjadi nyata…Sleeping Beauty, Snow White, Cinderella Carousel dan banyak lagi. Kalau selama hari ini anak-anak hanya melihat di kaca TV bila dapat melihat dengan sendiri pastinya mereka gembira. Dunia yang penuh keindahan, jangankan mereka, kami yang tua inipun terpegun…fantasy dan memang sukar nak bezakan nyata dan mimpi bila berada di sini. Amboiii cantiknya semua yang ada ya Kak Jah…Alhamdulillah dapat kita menikmati segala pemandangan dan tenggelam dalam angan-angan mereka…kata Mak Ani dengan gembira. Alhamdulillah sambut Mak Jah pula…betul tu Ani selama ini kita temankan cucu-cucu tengok cerita kat TV tu saja..sekarang nah keliling kita dapat melihat mereka…hehehe ketawa Mak Jah dan Mak Ani kedengaran. Look Aliesya there is Goofy and Pluto…jerit Amsyar, jom kita pergi tengok di sana…Amsyar, Aliesya, Amin…abang Adam memanggil supaya anak-anak tidak lari jauh sangat dan seperti biasa Sophea memang tidak boleh lihat abang berlari kesana sini nak saja keluar dari stroller…no Sophea aku berkata…eh uh heh semua dah keluar…orang ramai di sini sayang, Sophea tak boleh keluar dari sini keras sedikit amaran ku dan Sophea diam.

Setengah hari dah berlalu Fantasy Land masih tak lihat semua kerana setiap stop ada saja yang terleka termasuk nenek, tok dan atuk. Ayah dan ibu serta pak long dan mak long terasa berada di alam fantasi, rumahtangga yang di bina sentiasa berseri dan bahagia tanpa sebarang gangguan. Tersenyum-senyum aku membayangkan kehidupan yang macam itu…wahhh indahnya kata hati ku. Tak perlu buat apa-apa, berdiri di antara character Disney yang ada sudah mampu untuk buat kita tenggelam dalam angan-angan. Rangkulan di pinggang membawa aku menoleh pastinya senyuman yang di beri pun melirik juga…hmm nak kena extend stay ke? tanya abang Adam lalu kami sama-sama ketawa. Ketika melewati It’s a small world kami terbuai-buai oleh lagu yang di putarkan dan melihat characters yang ada. Abang, abang tengoklah tu…Ani tak mahu baliklah kalau macam ni…kata Mak Ani. Ohh memang baguslah tu Ani…senang abang duduk seorang jawab Imam Bakar pula. Eh abang ne…kalau Ani tak balik abangpun tak payahlah balik…kan seronok duduk di sini, damai je bang…tak ada gangguan…kami semua ketawa. Memang terasa macam kembali ke zaman anak-anak and never to old to enjoy all the Disney fantasy kata hatiku.

In Tomorrow LandLeave the Earth behind, blast off for a wild ride into outer space and maybe even save the universe.

In Adventure LandJourney mysterious waterways by raft and riverboat, climb the branches of a giant tree house and be awed by a spectacle of music and magic. Discovery awaits you in this land of adventure.

In Main Street, U.S.AHop onto any of these magical modes of transportation for a jaunt down Main Street, U.S.A. or a trip around the Park.

Kami melawat satu category setiap hari kerana tak mahu ketinggalan satu pun dan juga tidak mahu anak-anak terlalu penat. Banyak masa di habiskan dengan setiap satu, sewaktu di Adventure Land anak-anak teruja tapi yang amat lagi teruja adalah abang Adam, Pak Long serta Atok. Dahlah naik rides and boleh discuss lagi tentang outer space dan segala robot. Hah Ani…elok kita bawa balik yang ini…nanti awak tekan saja butang ni boleh suruh masak nasi, potong sayur dan segalanyalah. Eh betul ke ni bang? tanya Mak Ani dengan penuh minat serta percaya dengan apa yang di katakan oleh Imam Bakar. Betul..abang dah baca semuanya, memang robot ni boleh tolong awak di rumah nanti. Liya dan aku puas menahan ketawa, lalu Mak Jah menyampuk perbualan mereka…betul Ani, percayalah cakap Pak Imam tu, baik kamu beli tapi setiap tahun kamu kena datang sini untuk tukar spare part…oh ya Kak Jah, haaahhh bagusnya…belilah bang…lalu berderai ketawa dari kami. Kami ketawa sampai keluar airmata melihat gelagat Mak Ani sehingga dia tercenggang tak tahu apa yang kami ketawakan dan abang Aidil saja tekan button untuk membuat robot dan alien tu bergerak, Mak Ani terlompat. Oh mak kau, oh apa kau nak dari aku hah eh kau nak main lompat-lompat pulak…Mak Ani melatah. Oii mak, abang Adam saja menepuk bahu, oi mak apa kau hendak? lagi kuat latah Mak Ani. Eh sudahlah penat aku dibuatnya sambil Mak Ani mengurut dada.

Liya dan aku dah sakit perut ketawa, Amin datang menegur, kesian nenek… kenapa semua orang suka kacau nenek?, marilah nek, kita pergi kat sana naik benda terbang-terbang tu pulak (aku tahu ini Adam junior dah datang, bukan boleh percaya). Amin nak bawa nenek terbang ke? Ini best lagi dari kapalterbang nek, benda tu pusing siung, siung, naik atas turun bawah…best nenek…aku lihat abang Adam dah gelengkan kepala, baru dia tahu akal anaknya yang satu ini. Bila saja sampai depan, rollercoaster tu baru nak bergerak…apalagi bila benda siung, siung ada depan Mak Ani…Mak Ani pun melompatlah lagi dengan berundur…hee jangan cucu oii ada nenek mati atas tu nanti…alahh nenek ni mana ada orang mati naik rollercoaster nek…nenek bongkok sikit, minta Amin…nenekpun bongkok kan badannya sedikit lalu Amin meletakan tangannya di dada nenek…Dr. Amin kata jantung nenek ok…boleh naik benda siung, siung ni…ohh pandainya cucu nenek tapi tak payahlah Amin…nenek masih nak balik kampung. Amin menepuk dahinya dan menggelengkan kepalanya juga…hai katanya seolah-olah kecewa. Hah hah you naugthy boy kata ayah sambil menggeletek Amin…ketawa mereka kedengaran dan Mak Ani masih mengurut dada…aduuuh…aduuh dah lah tu marilah kita pergi tempat lain pulak katanya. Belum lagi Ani, cucu belum puas jalan dan main kat sini, kata Mak Jah. Ialah, main puas-puas biarlah nenek duduk di sini…mari duduk Kak Jah…hehehe Aniii Aniii tak sangka akak yang kamu macam ni…hehehe ketawa Mak Jah lagi sambil melihat Mak Ani yang keletihan, di urut juga belakang Mak Ani dengan ketawa yang belum henti.

Walaupun memilih satu site setiap hari kami tetap bawa anak-anak ke Main Street, U.S.A setiap hari untuk melihat parade dan menaiki segala jenis pengangkutan yang ada di sana seperti Paddy Wagon, Main Street Taxi, Disneyland Railroad dan juga street entertainment. Fireworks show memang tidak ketinggalan, setiap malam kami menyaksikannya. Sewaktu di Adventure Land, berada di Festival of Lion King dengan mendengar lagu-lagu dari Lion King dah cukup untuk membuat anak-anak tidak mahu bergerak dan begitu juga bila berada di Oasis Party dengan Terk dan Timon bermain drum…hmm macam ni ada yang tambah lebih dua hari kata hatiku. Mak Ani pula tak habis-habis melatah bila kami naiki boat untuk Jungle River Cruise, nasib baik boat tak tenggelam kata kami mengusik. It is full of fun dan hanya bila berada di Disneyland sendiri baru dapat rasakan keseronokan itu.

Mahu tak mahu, hendak tak hendak kami extend juga stay selama 2 hari lagi, bukan mengikut kata anak-anak tapi orang-orang dewasa ini sebenarnya yang tidak puas-puas, sehingga betul-betul hari terakhir berada di sini, masing-masing dah penat dari biasa semasa lewat petang, badan dan mata semua nampak letih. Seronok tak Amsyar, Amin dan Aliesya…abang Adam bertanya pada anak-anak. Best jawab mereka hampir serentak…Ummi, Aliesya nak lagi satu Cinderella doll Aliesya merayu, kami pura-pura tak dengar kerana semalam dah janji tak mahu minta lagi apa-apa kerana doll Cinderella dah di beli awal tapi kali ini Aliesya nampak yang kecil pula. Aku dan Aliya pandang sesama sendiri kerana Aliesya memang merengek kali ini. Aku memang mudah kesian, nasib baik Amsyar dan Amin kurang meminta dariku, mereka lebih meminta dari abang Adam, kalau minta pun senang di pujuk dan Sophea masih kecil lagi kalau aku besarkan biji mata diamlah dia. Aku memanggil Aliesya rapat denganku…Aliesya duduk dengan Mak Su sekejap, lambat juga dia nak datang. Aku membawa Aliesya atas pangkuanku…Aliesya anak yang baik, Ummi dan Walid dah beli Cinderalla Doll hari pertama lagi, tak mahulah ada dua Cinderella aku cuba memujuk. Lama juga Aliesya terdiam, akhirnya Aliesya bersuara juga…tapi kenapa Amsyar dan Amin ada dua pedang? cemek muka dan suaranya sayu. Fahamlah aku kini Aliesya cemburu melihat Amsyar dan Amin ada pedang star wars seorang satu. Amsyar dan Amin kembar sayang dan pedang tu untuk Amsyar satu. Amin satu, bukannya seorang ada dua pedang. Aliesya hanya terdiam, lalu aku menyambung, barang permainan lain Pak Su dan Mak Su beli satu saja. Amsyar dan Amin kena belajar kongsi tapi pedang tu tak boleh sebab kalau nak lawan mesti ada pedang seorang satu…esok kita nak jalan lagi kita beli yang lain pula ok? aku masih memujuk. Aliesya baik kataku lagi…look Aliesya…Amin menjerit bila ternampak Cinderella berada di ruang makan dan abang Adam cepat-cepat memanggilnya supaya kami dapat ambil gambar bersamanya

Senyum Aliesya tanda kepuasan…hello kata si Cinderella lalu mendukung Aliesya…hello jawab Aliesya dengan malu tapi memberi post istimewa ketika gambar di ambil. Lagu Cinderella bergema di ruang itu, Aliesya ketawa riang bila Cinderella dan rakan-rakan membawanya menari dan Sophea juga menggoyangkan badannya. Aku ingat hanya anak-anak saja yang terhibur rupanya atuk dan nenek juga “menari” sama, Tok juga bergoyang kiri ke kanan apatah lagi kami yang cuba menghiburkan anak-anak termasuk abang Adam yang sibuk mengambil gambar.

Eh nyanyilah lagi kata Mak Ani, hilang juga penat dengar kamu nyanyi…suara halus tu sedap pulak di dengar. Kami ketawa membuat Cinderella tercenggang lalu abang Adam menyelamatkan keadaan dengan memberitahunya. Sambil tersenyum Cinderella mengucapkan terima kasih lalu berkata…on behalf of the staff I have a special song for both of you, they love to see you from the first day…can we have picture with both of you. Kami saling berpandangan…us? tanya abang Adam sambil menunjuk pada kami. Yes both of you…they said you are so much in love with each other…even though just walking side by side and everytime you walks in, the aura shines…pastinya dah merah padam muka ku bila Liya menyampuk…ini yang nak kena tanya resipi…dari dulu Liya dah dengar tapi bila di tanya dua-dua jawab tak ada apa-apalah. Kali ini jauh ribuan batupun orang puji macam tu jugak…eh ilmu apa yang kamu berdua pakai ni. Eh mana ada ilmu Liya…Nur sendiri kena cari jawapannya kali ini…aku tersenyum, geli hatipun ada kenapa ramai sangat orang suka berkata begitu setiap kali aku dan abang Adam jalan, duduk atau buat apa saja berdua di khalayak ramai.

Aku tak tahu nak kata apa bila seorang gadis membawa jambangan bunga lalu di hulurkan kepada ku dan meminta untuk bergambar sama. Kami memenuhi permintaan mereka sambil lagu berkumandang. Mereka berlalu pergi sambil mengucapkan terima kasih dan tepuk sorak kedengaran dalam ruangan itu. Abang Adam dan aku hanya mampu tersenyum dan masih dalam keadaan terperanjat aku bertanya pada suamiku…did you arrange this? since I know this is not your style I assume you did not arrange this…kata abang Adam pula sambil merenung ku antara percaya dan tidak…so? aku berkata pula…no dear I did not arrange this…you did kataku, no I didn’t…oh no you did…no I didn’t…oh no…kami begitu seketika sehingga semua orang memandang kami…sorry kata abang Adam we have a little bit of confusion here…Cinderella do you mind…congratulations…the staff have voted you as the perfect and lovely couple…enjoy your stay, lalu melambai tangan dan berlalu pergi, aku dan abang Adam saling berpandangan. Mak mertuaku tersenyum dan alangkah baiknya kalau dapat aku tafsir makna di balik senyuman itu.

*****

Adam : Sophea dah tidur? letih? penat? nak extend stay lagi? lalu menepuk kerusi minta isteriku duduk di sebelah

Nur : abang perli Nur ya…aku melabuhkan diri di sisinya, kepenatan dah mula terasa, kawasan yang besar dan juga mengawal anak dalam orang ramai juga… esok kami akan meninggalkan Disneyland dan berada di bandaraya Hong Kong untuk 3 hari sebelum pulang

Adam : apa pulak? Sebelum apa-apa hari tu Nur yang kata nak extend stay…aku memandangnya lalu merangkul bahunya untuk dia bersandar kepada diriku…ketawa kecil aku lepaskan… ada tak yang kita tertinggal sambil membelek brochure di tangan

Nur : Thank you abang kerana membawa kami ke sini…sambil melihat wajahnya dan aku tahu suamiku gembira…hmm rasanya tidak ada apa-apa yang tertinggal kecuali rides yang Sophea tak boleh naik and of course roller coaster…

Adam : Sama-sama kasih isteriku…

Selama berada di sini anak-anak tidak ketinggalan menyaksikan end of day parade setiap malam dan malam ini abang Adam dah minta mereka berjanji untuk tinggal di bilik saja dengan Tok kerana ayah dan ibu pulak nak keluar. Apalagi bising jugalah…kenapa Amsyar tak boleh ikut? esok dah nak balik? Amsyar, Amin dan Sophea dah tengok end of day parade dari hari kita sampai dan semua dah janji dengan ayah hari tu, ingat tak? Amsyar dan Amin dah cakap thank you dengan ayah? aku mengingatkan mereka dan dengan spontan Amin menerpa ayah dengan tangan terbuka..thank you ayah dan ayah di peluk di ikuti dengan Amsyar. Pemandangan yang indah di mataku dengan kemesraan ini melihat anak kembar kami mendakap ayah dan ayah merangkul mereka berdua. Ciuman ayah beri di pipi sambil berkata terima kasih anak-anak ayah kerana mendoakan ayah dapat mencari rezeki dan membawa kita semua kemari…walaupun mungkin anak-anak kurang faham tapi bila ayah menggosok-gosok kepala mereka, senyuman yang terpancar di wajah masing-masing adalah cahaya gembira.

Dreams Come True – Disneyland Fireworks

Malam terakhir di dunia yang penuh kegembiraan, tidak ada apa yang perlu di risaukan. Memang benar kata semua orang yang pernah ke Disneyland, kita akan sama-sama tenggelam dalam keindahan watak-watak yang di reka. Anak-anak girang dan gembira sehingga tidak berhenti-henti bercakap mengenainya. Berdiri di hadapan Snow White Castle sewaktu Dreams Come True Fireworks memang mimpi jadi kenyataan dan sejauh mana kita mampu jadikan mimpi atau angan-angan satu kenyataan. Sebagai isteri aku bersyukur kerana punyai seorang suami yang punya cita-cita, impian dan angan-angan dan ia tidak pernah tinggal sebagai angan-angan sahaja kerana pastinya dia akan berusaha keras untuk mencapainya.

Berdiri di sini di dalam pelukan dan belaian manjanya dengan menyaksikan percikan bunga api, dalam keriuhan serta keasyikan orang melihatnya aku bertanya…bila abang nak bagi fireworks surprise kat Nur? Hmm…kalau abang bagi tahu bukanlah surprise lagikan? Apa kata kita plan for our wedding anniversary? abang Adam mengesyorkan pula. Boleh…as long as hanya kita berdua saja dan orang yang tolong nyalakan fireworks tu…kataku pula. Sejak bila abang bawa rombongan untuk wedding anniversary kita sayang…it’s always two of us even for a simple dinner. Seingat Nurlah bang, tak pernah just simple dinner…every year ada saja lain dari yang lain and if I receive a simple dinner suami Nur bukan Adam Hassan…aku ketawa dan menerima ciuman di pipi tanpa suara darinya aku tenggelam bersama keindahan malam dan percikan bunga api yang masih bersinar, lalu seolah-olah ada sesuatu mengingatkan aku yang kami masih ada satu perkara yang belum di selesaikan. Sebelum bertolak ke mari abang Adam tidak bertanya apa-apa sehinggalah sekarang kerana aku pasti tidak ada apa lagi yang perlu di bicarakan, cuma mainan perasaan aku sahaja hari itu.

Kami menyusuri kawasan Disneyland yang hampir sepi setelah pengunjung beredar pulang namun suasana malam dengan tiupan angin perlahan yang nyaman membawa kami duduk di bangku berdekatan dengan hotel. Abang Adam memang membuat pilihan yang baik kerana hotel ini menyediakan banyak kemudahan untuk anak-anak serta bilik yang luas dan selesa untuk keluarga. Apakah segala yang ada kini tidak mampu mengikis kisah duka masa silam? Kadang-kadang aku hairan sendiri kenapa kisah duka yang aku layarkan bukannya saat bahagia yang meniti. Apakah aku tidak bersyukur? bertanya sendiri. Hello!!! I am here kata abang Adam menyedarkan aku yang telah jauh mengimbau kenangan. Sorry… lengannya ku peluk lalu merebah kepalaku di bahunya dan jari kami bertaut. Ya Allah izinkan kami menikmati keindahan dan kebahagian ini sehingga ke akhir hayat kami dan buanglah segala duka di hati kami, kerana Kaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Memberi…aku memohon. Aminnn. Semuga angin malam membawa pergi segala kisah silam kami.

*************************************************************************************
Flights of Fantasy

Make all of your storybook dreams come true by exploring the fairytale adventures in this enchanted land.

Fantasyland Play Party

It’s all about fun and games at the Play Party in Fantasyland. Grab your friends and join Minnie and her friends for the best of fun in the sun. Take photos of your afternoon playing beach volleyball with Pluto, blowing giant bubbles with Donald and Daisy, and learning the hula with Minnie. And don’t miss Fantasyland’s amazing Sand Sculptures only available in summer!

“It’s a small world”

Set sail in an imaginative journey and enjoy scenes through different cultures far and wide. Experience the joy and wonder of creatively costumed dolls, elaborate sets, unforgettable music and for the first time ever, your favorite Disney Characters.

Mickey’s PhilharMagic

“Quack up” at the hilarious hi-jinks of Donald Duck as one of Disney’s biggest animated stars takes you on a three-dimensional journey through some of the most memorable moments in Disney animated films. Meet princesses, villains and beloved heroes up close in this silly symphony of surprises. It’s a hilarious adventure through movies, music and mayhem.

The Golden Mickeys at Disney’s Storybook Theater

Be prepared for all the glitz and glamour of a Hollywood tribute, stroll down the red carpet and join the fun of this glamorous extravaganza. This grand, star-studded gala celebrates great Disney classics like Mulan, Disney-Pixar’s Toy Story and Lilo and Stitch. This moving musical experience reminds us all to believe in the power of our dreams.

Fantasy Gardens

Encounter your favorite Disney heroes and heroines in these lush gardens. Come prepared with your cameras and autograph books because you may well be greeted by a princess, like Cinderella; a warrior, like Mulan; or one of Mickey Mouse’s pals, Goofy, Donald or Pluto. Smile and say “cheese!” Presented by Kodak®.

The Many Adventures of Winnie the Pooh

Visit all your friends from the Hundred-Acre Wood for a “hunny” of an adventure. Ride along in Pooh’s hunny pot and plunge into the middle of a blustery day. Bounce along with Tigger. Float through a floody place with Piglet. Even enter the mysterious world of Heffalumps and Woozles. It’s a willy, nilly, silly good time.

Sleeping Beauty Castle

Awaken your dreams. Enter beneath the graceful spires and into the towering castle of Aurora, the classic fairytale princess who finds her happily-ever-after when her handsome prince slays the fire-breathing dragon. Pass over the moat and through its grand gates and your “Once Upon a Dream” is now! You may even meet your beloved princesses here at the castle.

Mad Hatter Tea Cups

Don’t be late for a very important date. You’re invited to the wackiest tea party this side of the rabbit hole. The befuddled and riddle-posing Mad Hatter from the children’s book and classic Disney film, “Alice in Wonderland,” wants you to go for a zany fun-filled spin in an oversized tea cup. This interactive party ride can spin wildly or remain gentle — it’s up to you.

Cinderella Carousel

Transform into a prince or princess as you gallop atop a thundering steed or ride in a crystal coach from the animated Disney classic, “Cinderella.” Faster than you can say “Bippity Boppity Boo,” your regal procession is prancing ’round and ’round in the shadow of a storybook castle. It’s a trip toward your happily-ever-after — and each and every horse is special!

Dumbo the Flying Elephant

Take flight over Fantasyland with this loveable circus elephant who, with his oversized ears and steadfast pal, Timothy Mouse, learns to fly! He turns his big ears from a source of shame to a reason to make his spirit soar. And don’t forget your magic feather!

Fantasyland Railroad Station

Climb aboard the Disneyland Railroad at this train station that is a stop on your scenic journey at Hong Kong Disneyland. Ride aboard one of these lovingly-recreated antique steam-style locomotives for a relaxing jaunt inside the park.

Sword in the Stone

Test your “mettle” by taking on the fabled King Arthur legend. Merlin the Magician recruits young ladies and squires from throughout the kingdom to test their strength and courage, because, as the tale goes, “Who so pulleth out this sword of this stone and anvil is rightwise king born of England.” Several times a day, Merlin the Magician selects young squires and ladies for this test of strength and courage.

Snow White Grotto

Relax and enjoy this refreshing grotto that is a tribute to the Disney’s first full-length animated feature, Snow White and the Seven Dwarfs. Discover all seven of Snow White’s little friends among the lush landscaping. They are Happy, Doc, Sleepy, Bashful, Grumpy, Sneezy and Dopey. As you make your wish be sure and listen carefully to hear Snow White’s melodic singing voice!

Street Entertainment

Fantasyland is certainly a land where fairytale dreams come true. The live entertainment in the realm is a big part of making your wishes come to life. Whether it’s the wacky, whimsical or wondrous. Be it singing, juggling, clowning or pageantry, expect the unexpected when you step into this storybook land.

*****

Cosmic Journeys
Leave the Earth behind, blast off for a wild ride into outer space and maybe even save the universe.

Buzz Lightyear Intergalactic Party

Get to Tomorrowland where the DJ plays up-tempo tunes and Space Rangers pump up the crowd. Display your cadet skills to win recognition at Buzz Lightyears’s Astro Playoffs then head over to the Little Green Men Photo Zone for a hilarious photo op with the cute little visitors from outer space. Don’t miss your favorite space hero’s hip and happening summer party that is truly out-of-this-world fun!

Space Mountain

Rocket at warp speed to synchronized music and sound effects on this one-of-a-kind indoor roller-coaster. Launch into the inky blackness of the nether reaches of space. Known for its exhilarating hairpin turns, quick dips, high tech sound and special effects, this state-of-the-art space journey takes you past shooting stars, careening comets and into the future! Join the space race today.

Minimum height for this attraction is 102cm.

Buzz Lightyear Astro Blasters

Buzz Lightyear, the endearing space ranger who refuses to believe that he is actually a toy, is out to save the universe, and he needs your help! Team up with Buzz Lightyear and spin your Star Cruisers 360 degrees while you fire hand-held laser cannons. Blast enemy targets and amass points. Compare your high score with other Space Rangers or go for a personal best. Climb up the Space Ranger ranks as your scores soar to astronomical heights each time you play. Save the galaxy from the Evil Emperor Zurg and wow your friends and family.…inspired by Disney‧Pixar’s Toy Story 2

Stitch Encounter

Enter Space Traffic Control for a close encounter with the galaxy’s most mischievous little alien – Stitch! When Stitch takes over this tour of the stars, you just know things are going to get wild! Comedy, action and adventure are coming your way on this interactive escapade, and Stitch might even teach you a little Hawaiian on the way!

Autopia

Start your engines and get ready for the ride of your life! Autopia give kids of all ages the chance to get behind the wheel and hit the road of tomorrow. Take a drive along the futuristic streets, crazy corners and dazzling dips – all from the driver’s seat of your very own space-age automobile!

Minimum height for the driver is 137cm; minimum height for the passenger is 81cm.

Orbitron

Become a rocket jockey when you pilot your own space craft above Tomorrowland. In the rich Disney tradition of optimism about the future, you take firm control over your own destiny as this spinning rocket ride explores the cosmos in a Jules Verne-inspired design.

UFO Zone

Citizens of Earth – are you ready for an alien invasion? Well these UFOs — or Unbelievably Fun Objects — are truly out of this world! Get ready to get wet and wild as you dodge water ray guns, splash your way through a UFO crash site and even witness alien plants spring to life in this extraterrestrial aquatic adventure!

Street Entertainment

Anything can happen on the streets of tomorrow. Trash cans can talk. Janitors can suddenly break out into a beat-keeping, rhythm-busting, fun-for-all musical extravaganza. Join the Jammitors and Push the Talking Trash Can in Tomorrowland, a futuristic world of endless entertainment.

*****

Fun-filled Adventures

Journey mysterious waterways by raft and riverboat, climb the branches of a giant treehouse and be awed by a spectacle of music and magic. Discovery awaits you in this land of adventure.

Adventureland Oasis Party

Answer the call of the wild at Terk and Timon’s Oasis Party in Adventureland. In the daytime, sing and boogie with Disney Characters and the jungle drummers and at night, join the jungle fun of Wild Rhythms as fire knife dancers perform spectacles of the South Seas. Don’t miss Goofy as he gets into some wacky water whimsy with the Liki Tikis.

Festival of the Lion King

MoreStory

Celebrate the grand spectacle of the worldwide sensation, “The Lion King”, as the animated film is transformed into a theatrical extravaganza. The heroic journey of Simba from cub to king is staged in an eye-popping pageant of color, music, audience-participation and Disney magic.

Jungle River Cruise

Cruise the classic river voyage of adventure. Brave mysterious jungles with surprises around every bend in the river including an epic battle of fire and water. Come face to face with beasts such as hippos, elephants, cobras and orangutans and the most feared animal in the jungle — your wisecracking skipper!

Tarzan Island

Romp, play and discover as the storybook hero from the Disney animated classic comes wildly to life on this island outpost. Explore inventive gadgets and gizmos that make this towering tree, with its scenic overlooks, a home.

Street Entertainment

The jungle is alive with invigorating entertainment. The beats delight any who pass through this lively land. Enjoy any number of entertainers certain to bring a smile to your face. Return often to see which of these magical merrymakers is performing: Jungle Puppet Carnival, Enchanted Village Drummers, Tam Tam Drum Circle or Jammin’ Drum Adventures.

Liki Tiki

Water play abounds in this fun-filled activity area in a remote jungle clearing where mishchievous totem poles sound off to captivating jungle rhythms. Here, the tikis decide your fate as they playfully squirt water on unsuspecting passersby.

*****

Turn-of-the-Century Attractions

Hop onto any of these magical modes of transportation for a jaunt down Main Street, U.S.A. or a trip around the Park.

Stitch’s Summer Dance Bash

Stitch has invited all his friends including Mr. Incredible, Goofy, Ariel, and Genie to the all new, playful Stitch’s Summer Dance Bash as they takeover Main Street U.S.A. Be prepared to laugh and dance non-stop as you play beach volleyball, create a giant dance party and do Stitch’s signature “626 Dance” together. There’s a Stitch inside all of us, so this summer it’s time to hang loose, get silly and join in the fun!

Mr. Incredible from Disney•Pixar’s The Incredibles

Mickey’s Waterworks Parade

Don’t forget to soak up the fun while cooling down from the heat with Mickey’s Waterworks Parade! Join Mickey and his friends as they form a wet and wonderful parade that will wind its way down Main Street U.S.A. Interact with the colorful and energetic dancers and get showered with water and magic. But watch out! Onlookers are likely to get caught up in the “splashy” fun of the cavalcade.

Stitch and Friends Summer Surprise

This summer Stitch has gathered special friends for a surprise Meet & Greet at the Castle Forecourt. See your favorite Disney characters like Lilo and Stitch, Woody and Jessie, Pinocchio, and the wise baboon, Rafiki, as well as friends that appear in the Park for the very first time, such as Mr. and Mrs. Incredible, Frozone, Genie, Jasmine and Aladdin, Sulley, Carl and Russell. Stitch and seven characters will be there at once to take cool summer pictures with you. So get ready for your close-up!

Disney In the Stars

Witness the night sky come alive with this dazzling pyrotechnic pageant. Amazing fireworks explode to the masterfully choreographed sounds of classic Disney music. It’s an awesome display that will send you into a colorful world where anything is possible and dreams really do come true.

Art of Animation

Come see the stages of animation from sketches, to animated cells and maquettes! You won’t believe your eyes as static characters from Toy Story come to life when the amazing Zoetrope begins to spin!

Muppet Mobile Lab

Dr Bunsen Honeydew, the head scientist, and Beaker, his loyal assistant, have brought their fully mobile, two-wheeled, egg-shaped interactive laboratory to the Park. Always excited to share his latest eccentric experiments, Dr Honeydew will be looking for “lab assistants” to participate. Get ready to find the answers to great scientific mysteries and observe firsthand their unconventional discoveries. We suggest you leave the more elaborate demonstrations to Beaker, his dependable test subject, just in case they go awry!

Animation Academy

“Draw” on your imagination to discover how you can sketch Disney animated characters. Join the fun as a Disney artist shares magical secrets that allows you to draw like you never dreamed possible. You won’t believe the magic that happens right in front of your eyes – faster than you can say “Mickey Mouse.”

Main Street Vehicles

Ride aboard period vehicles, including a Paddy Wagon or Main Street Taxi, as you travel back a century or so in time to the hustle-bustle of small-town America at the dawn of a new age. Experience the spirit of “anything is possible.” This can be anybody’s hometown – the modern age offers limitless opportunity and hope lives around every corner.

Hong Kong Disneyland Railroad

Hop on and ride the rails aboard Walt Disney’s great passion: the steam-powered locomotive. These meticulous and loving recreated antique trains chug along while you relax and take in the wondrous view. It’s a great way to be transported to another era and another area of Hong Kong Disneyland. Presented by UPS.

Main Street Entertainment

Enjoy the classic songs and four-part harmonies of the charming Dapper Dan barbershop quartet. Tap your toes to the lively New Orleans-style jazz piano of this masterful ragtime piano player. And strike up the band! A musical parade is in full swing and you don’t want to miss it. Main Street, U.S.A. is alive with entertainment.

Main Street City Hall

City Hall is the center of bustling activity for any small town. This is where you can receive a gracious hello and the answer to your questions. Get everything you need to make your visit to the Park as easy as possible, from directions and guide maps to making dining reservations and leaving messages. And right next door is a working fire station!

Owned and written by : Sanaa 15/06/10

Copyright Control 2010

5 Responses

  1. hmmmmmmm…..:-) xterkata dah ni…..mmg best ar kak kisah ni…lau la khabir bhatia amik akk as a penulis skrip….perghhhhhh kompom ‘MALATOP’…. best giler…apple pun terberangan sekejap dah ni…mmg betol2 bhgia kan si ‘NUR’ & ‘ADAM’ ni..lau la apple dapat ‘ceben’ cam adam…kan best!!!! hahahahaha melalut plak!!! kak san ure great!!!!!!

  2. salam san..
    good..good ..like it very much.. hv to admid la teman ni mmg terrer la karang cite2 mcm ni.. suke benar dgn cara teman gambarkan keintiman pasangan ni ..mcm dr pengalaman sendiri je kan..hehehhe.. apa pun satu soalan..ini satu langkah utk “menovelkan” kisah pasangan n keluarga bahagia ni ke..?

  3. salam….
    kak red…setuju sesgt ngan akak…memang beruntung sungguh jd Nur kan???Hidup dalam limpahan kemewahan…mewah dr segi harta, kasih sayang dan cinta… tp, memang berbaloi la…sebab dh terlalu lama berendam airmata….memendam duka…memang selayaknya dia menerima kebahagiaan yg terlakar kini…..

    kak sanaa…
    thanx, sebab menyediakan nukilan yg teramat indah ini…walaupun bkn dalam alam realiti…its ok…yg penting ia dpt mengubat rindu di hati…..😀

  4. Beruntung jadi puan Nur……sesungguhnya istemewanya seorang wanita apabila dia redha serta bersabar dengan dugaan dan ujian yg membuat jiwa tersentap…
    Adam hanya untuk Nur, dan Nur hanya untuk Adam…..wallawallam…

Leave a Reply

