• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • Archives

Speku Lagi

Selamat Pagi kepada semua teman di sini
Harapnya ceria dan sihat sekali
Cerita kita pagi ini sekadar menyampai mimpi
Sang Pencerita dapat awal dinihari

Teman ku Dodin yang jauh di utara
Hamba ini sedih tidak terkira
Masih terdengar katanya Adam pergi buat selamanya
Tinggallah Nur keseorangan sahaja

Kenapa tragedi menjadi cerita
Masih juga di takuk lama
Kemalangan keretapi tidak meragut nyawa
Entah sakit apa Adam menghidapinya

Ku urut dada bila dengar berita
Sudah teman tahu pasti kita merana
Mengharap bahagia hingga ke penghujung cerita
Apakah ini kejutan yang sentiasa di kata?

Dengar kabar Remy dan Tiz amat teruja
Jalan cerita yang elok meruntun hati semua
Mungkin kita menonton kerana Adam dan Nur sahaja
Atau indahnya jalan cerita

Article yang ku tulis baru berlalu
Mengharapkan kelainan dalam cerita Melayu
Tragedi dan kematian asyik-asyik itu
Kalau tidakpun cerita hantu

Hamba ingin menangis adanya
Walaupun sahihnya belum ada
Why and why asyik saja hamba bertanya
Kalau tidak benar masakan orang bercerita

Kali ini tidak mungkin speku
Terlalu di rahsia ramai nak tahu
Di selidik satu persatu
Adalah kawan yang memberitahu

Terlalu banyak yang telah di speku
Awal tahun banyak wayang baru
NKTM adalah salah satu
Yang mana capai box office dahulu

Wahai Dodin rasanya gantung tidak bertali
Kenapalah teman suka pada cerita ini
Sekarang menanggung resah di hati
Namun tiada siapa yang mengetahui

Cerita berbelit dan conflict juga
Hai entahlah atau hamba yang tidak faham bahasa
Inginkan cerita yang sederhana
Maksud mendalam dan juga membina

Baru duduk berangan untuk short story
Kabaran ini yang ku dengar lagi
Ingin ku hapus sangsi di hati
Bila membaca rasa nak menangis lagi

Walaupun hidup tidak selalu hapi
Ini cerita boleh di olah sana sini
Sampai kata tisu sekotak tak cukup nanti
Mesti bersebab orang berkata begini

Huhuhu maafkan teman wahai Dee
Dirimu saja yang tahu resah di hati
Lima hari kita kupas tak henti-henti
Kalau ke Turkey cerita inikah lagi?

Sedikit berita gembirakan hati
Di Tanjung Karang beradanya cjolimoli
Tiada pula biji butir di beri
Hanya seronok mendengar mereka berdua lagi

Buat semua jangan ikut sendunya hamba
Jari sepuluh ku susun maaf ku pinta
Ini cerita memang mengisi diriku adanya
Speku sedikit hampir buat ku merana

Makan tengahari sebentar lagi
Pergilah makan masuk angin pula nanti
Masak apakah hari ini temanku Dee
Boleh tak teman tumpang sekaki?

Jamulah selera wahai semua
Perut hamba nak di biar kosong sahaja
Open House nanti ku isi pula
Biarlah ku berangan Uda dan Dara sementara

Owned and written by : Sanaa 01/10/10

3 Responses

  1. de ngar gak speku ni…n sy sndri pn dh syak dh…hmmm..nk wat cm ne kn kak…sy pn blum pe2 lgi,bila ngar speku ni dh x smangat lak…tpi ttp d hti…

  2. salam san..

    sory.. sory tak sempat nk masuk siang tadi..
    diri ku amat buzy sejak pg..
    wahai teman jgn gundah begini sekali
    mungkin mcm teman kata hnye specu n mimpi

    munkin hr tu lima hari
    tp ke Turkey kita ada sepuluh hari
    apa lg yg blh kita kupas n kongsi
    klu bkn the one n the only.. cjoli moli hihiii
    tapi janji hye yg happy2..

    San .. mungkin mimpi jgk lah kut klu kita nk saksikan sebarang perubahan pd drama2 atau filem kita melalui NKTM ni.. sbb apa yg kita tengok penerbit n penulis nye pun lbh berminat utk tidak menongkah arus yg sedia ada.. masih blm berani keluar dr kelompok jln cerita yg sama..
    harap2 apa yg dispecu ni tak benarlah..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: