• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • December 2010
    M T W T F S S
    « Nov   Jan »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Archives

Antara Kejayaan Dan Kenyataan

Teater adalah sesuatu yang baru di Malaysia. Peminat-peminat teater di negara ini juga masih belum begitu meluas dan begitu juga teater yang di hidangkan kepada umum belum ada kepelbagaian. Kalau di barat teater merupakan sesuatu yang prestij. Ketika di dewan teater penonton mesti mengikut garis panduan berpakaian dan tata susila semasa menonton, contohnya tidak bercakap atau berbisik sesama sendiri. Teater juga di kenali hanya di kalangan orang-orang bangsawan di zaman dahulu dan kini teater mula di minati ramai terutama teater muzikal. Teater merupakan seni yang membangunkan minda dan mendorong minat dalam bidang lakonan pentas.

Pembuka kata di atas membawa saya kepada teater Natrah yang baru berakhir di malam tahun baru Ma’al Hijrah. Saya menjadi pemerhati Natrah dalam senyap dan tidak banyak yang boleh saya katakan selain Natrah yang di pentaskan hanya mempunyai nilai-nilai komersial. Dengan sambutan yang amat menggalakan lalu saya bertanya sendiri; apakah tarikan teater ini? Melalui gossip yang asyik melanda sudah tentu saya membuat tanggapan bahawa ramainya rakyat Malaysia dari jauh dan dekat yang mahu melihat Remy Ishak dan Maya Karin beraksi di atas pentas.

Tidak mungkin saya silap meneka kerana rata-rata komen yang saya baca hanyalah pandainya Remy menari dan kalau di baca segala artikel dan interview, mereka lebih berminat hendak tahu apakah benar Remy dan Maya tidak bercinta? Apakah Natrah mampu menyatukan hati berdua di alam nyata. Jadi ramai yang menonton Natrah mahu mencari jawapan kepada apa yang asyik di tulis wartawan.

Mari kita sama-sama mengingati kembali artikel yang berbunyi “Remy pujaan Maya” yang di siarkan di B-Pop beberapa minggu yang lalu ketika Natrah masih di pentaskan. Melalui tajuknya saya tahu ia adalah cerita kosong dan kerana itu ia membangkitkan keinginan saya untuk membandingkan Natrah di pentas dengan Natrah dalam lipatan sejarah. Secara tidak langsung saya juga membandingkan apakah perbezaan teater di Malaysia dan teater yang telah bertapak lama di barat.

Ketika artikel itu di siarkan telah terpahat dalam diri untuk tidak membaca. Pasti membuang masa dan bukan Natrah menjadi cerita. Untuk di jadikan cerita berminggu kemudian ketika saya menjaga adik bongsu di hospital selepas menjalani pembedahan dan entah kenapa suratkhabar yang tersiarnya berita itu berada di depan mata. Adik saya lena tidur dan saya juga telah terlena sebentar, lalu saya memandang kembali dengan hujung mata lalu bertanya sendiri…apalah lagi ni..asyik-asyik cerita mereka berdua dah naik jelak dan muak melihatnya. Hati saya juga berkata, kalau tidak di lihat dan di baca tentu saya tidak akan tahu isi kandungnya. Jadi demi memuaskan hati, saya membuka lembaran tersebut. Tidak perlulah untuk saya membaca setiap ayat dan baris. Tidak silap apa yang di rasa dan juga tekaan saya, ternyata sekali lagi ianya kisah Remy dan Maya yang hanya berpakaian seperti Mansor Adabi dan Natrah di lapurkan.

Sebaris ayat cukup untuk saya mengiyakan kata seorang teman bahawa Natrah yang di pentaskan untuk musim kedua telah menjadi “kisah cinta” Remy dan Maya yang berakhir dengan duka. Cinta lara yang tidak kesampaian itulah iya. Hanya Remy dan Maya sajakah hidup untuk pementasan Natrah. Ke mana perginya pelakon lain? Di manakah Che Aminah? Apa pula perasaan ibu bapa kandung Natrah setelah kehilangan anaknya dan berlaku pula perebutan? Selain dari artikel yang seciput dan pakaian ala-ala Cleopatra dan Ahmad Tarbus dalam majalah apatah hari itu, tiada lagi barisan pelakon Natrah yang menghiasi dada-dada akhbar. Apakah ini yang di mahukan oleh pihak penerbit untuk melariskan jualan tiket atau inikah yang Remy dan Maya perlu untuk di kenali di persada seni? Ia masih merupakan pertanyaan yang tiada jawabnya.

Kita sedia maklum kisah cinta ada di mana-mana. Samada rekaan, dongengan ataupun cinta suci yang benar-benar wujud di alam nyata akan menjadi penyeri sesebuah cerita. Walau apapun yang di katakan oleh pihak penerbit Natrah, cinta bukanlah punca Natrah berada dalam lipatan sejarah. Cinta lara atau cinta tak kesampaian, perebutan anak belaan dan ibu kandung serta agama adalah kisah biasa yang boleh terjadi kepada sesiapa saja. Akan tetapi Natrah tercipta dalam sejarah oleh kerana rusuhan yang berlaku di sebalik kisah gadis Belanda ini. Rusuhan yang berlaku pula bukannya rusuhan biasa tapi adalah rusuhan agama dan kini setelah sekian lama Natrah kembali menghiasi alam semesta.

Apabila sejarah tercipta adalah untuk kita belajar dan mengingati serta mencari ikhtibar dalam meneruskan perjalanan hidup. Begitu juga dengan Natrah. Kalau di imbas kembali dan andainya kita mampu mengakui kebodohan sendiri itulah yang berlaku. Betapa lemahnya pemikiran orang Melayu di waktu itu.

Che Aminah membela Natrah sebagai amanah yang di tinggalkan oleh keluarga Natrah ketika bapa dan ibunya menjadi tahanan perang. Mengikut sesetengah tulisan kumpulan sejarah, Natrah sepatutnya di serahkan kepada ibunya beberapa hari kemudian. Ini tidak berlaku kerana Che Aminah melengahkan penghantaran Natrah ataupun Bertha di masa itu kepada ibunya yang berada di tahanan. Tidak ada sebarang surat menyurat yang mengatakan Natrah di serahkan kepada Che Aminah sebagai anak angkat. Sudah pasti dan tentunya bila dah di bela oleh keluarga Islam tentunya Bertha di ajar dan di didik dengan tatasusila orang Melayu dan menjadi seorang Islam. Dari situ nama Bertha di tukar menjadi Natrah.

Tiada kabar berita yang di terima dari keluarga kandung Natrah sehinggalah Natrah berusia 13 tahun. Apabila ibu bapa Natrah di bebaskan bermulalah pencarian mereka. Atas bantuan Christian Missionary Natrah dapat di jejaki lalu bermulalah perebutan hak.

Dalam ketakutan dan tidak mahu kehilangan, lalu Natrah di nikahkan dengan Mansor Adabi tanpa menyelidik apakah risiko di sebalik tindakan tersebut. Harapan Che Aminah dan semua masalah yang ada akan selesai apabila Natrah telah menjadi isteri Mansor tanpa berfikir dan menyelidik tentang undang-undang di Singapura waktu itu. Keluarga kandung Natrah berjaya mengukuhkan fakta bahawa dia masih berada di bawah umur mengikut undang-undang di Belanda dan tidak boleh di nikahkan. Kemenangan berpihak kepada keluarga Natrah dan tidak ada dakwa dakwi lagi dengan hanya sebaris kata undang-undang. Maka terjadilah rusuhan kerana perbedaan agama kini. Rusuhan yang tercetus adalah rusuhan agama, lalu menjadikan Natrah khazanah bangsa.

Bertahun kemudian setelah Natrah di bawa pergi, mengikut satu lapuran (sila semak wikepedia encyclopedia) pemerintahan British mengakui kesilapan mereka kerana tidak sensitif terhadap kehendak orang Melayu dan mencampuri urusan dalaman mereka. British mengakui kesilapan mereka dan bagaimana pula dengan kita? Cubalah berfikir dan bawa diri kita kembali ke zaman itu. Semaklah halaman internet dan muzium sejarah untuk mencantumkan cerita. Natrah telah meninggal dunia, cerita yang ada juga tidak sempurna. Mansor Adabi bahagia, Natrah di lapurkan derita. Salah siapa?

Oleh kerana Natrah telah cukup tertekan dalam hidupnya, dan Natrah sendiri adalah kisah yang penuh penderitaan lalu Natrah yang di pentaskan bertukar menjadi hiburan. Kisah cinta yang di agungkan. Itulah kenyataan dari pengarahnya sendiri, Erma Fatima, lalu kononnya meninggalkan berbagai soalan. Dengan jalan cerita yang begitu berjayakah penonton menjawab segala soalan yang di katakan di tinggalkan oleh Erma dalam penerbitan ini?

Pada saya segala soalan yang ada tidak mungkin boleh di jawab oleh sesiapa. Yang ada hanyalah pandangan yang mungkin boleh di kupas lalu membuat sebuah tanggapan. Tiada siapa tahu penderitaan Natrah sebenarnya kecuali dirinya sendiri dan ketika kejadian berlaku Natrah baru berumur 13 tahun. Sehingga akhir hayatnya tiada siapa yang dapat menyelami isi hati Natrah yang sebenar-benarnya. Sehingga akhir hayatnya juga Natrah dan Mansor tidak pernah bertemu lagi sejak dari perpisahan itu.

Oleh itu timbul pertanyaan dalam diri saya apakah kerana Remy Ishak penonton memenuhi panggung sari Istana Budaya atau misteri Natrah yang ingin di ketahui?

Dari situ kini membawa saya kepada pementasan teater yang lain, yang pernah saya tontoni. Antara teater yang benar-benar mahu saya tonton kembali kiranya dipentaskan semula adalah Peristiwa Bukit Kepong dan Lantai T Pinkie. Dua persembahan dari pelajar-pelajar Akademi Seni Kebangsaan yang sekarang di kenali sebagai ASWARA juga meninggalkan kesan di hati saya. Bangsawan “Keris Laksamana Bentan” dan Mak Yong “Anak Raja Gondang” amat menarik. Bagi saya ia menjadi lebih menarik kerana tidak adanya nama-nama terkenal dari bidang perfileman ataupun nyanyian. Bila di persembahkan kepada umum di waktu itu ia mendapat liputan meluas dan di tontoni oleh ramai dramatis dan karyawan tanahair. Di bawah tunjuk ajar Rahman B dan isteri untuk bangsawan dan Allahyarhamah Khatijah Awang untuk Mak Yong, anak-anak ini mendapat tepukan gemuruh setiap malam. Ia merupakan kejayaan bagi anak-anak ini.

Namun malangnya anak-anak dari akademi ini tidak di beri peluang oleh pengarah dan penerbit drama serta filem untuk membintangi filem dan drama kerana bimbang filem dan drama dari lakonan anak-anak ini nanti tidak laku. Begitu juga dengan pementasan teater. Hampir kesemua pengarah dan penerbit teater di negara ini bergantung pada nama-nama terkenal di layar perak untuk memastikan sambutan pementasan. Perkara begini tidak terjadi di barat ataupun hampir tiada penglibatan pelakon A list dalam bidang teater kerana adanya rumah produksi yang di kenali seperti West End dan Broadway yang sememangnya mahir dalam pementasan teater dengan barisan pelakon yang di didik dan di latih untuk semua watak. Mereka juga boleh menyanyi dan menari dan mendapat latihan serta tunjuk ajar dari guru yang mahir dalam bidang masing-masing.

Peminat tegar teater tanahair juga pasti teringat kenangan ketika Saturday Night Fever, The Merchant of Bollywood dan Cats yang pernah menggegarkan panggung sari Istana Budaya. Cats mula di pentaskan di London pada 11 Mei 1981 dan sejarah ringkas Cats adalah seperti di bawah ini yang saya ambil dari himpunan Istana Budaya. Ketika menonton Cats saya amat teruja apabila setelah intermission dan kembali semula kedalam panggung lampu adalah samar-samar dan kami di kejutkan dengan pelakon-pelakon yang duduk dan terbaring bagai kucing di deretan kerusi-kerusi. Cara mereka bercakap amatlah halus seperti kucing lalu pastinya kita terbayang binatang yang jinak ini yang ada di rumah, andainya kita memelihara kucing. Lentok liuk badan mereka mengingatkan kita kepada aksi kucing ketika di beri manja.

Kategori : Muzik
Tarikh : 27 Sep 02 – 27 Okt 02
Masa : 8.30 malam dan 3.00 petang

Komposer: Andrew Lloyd Webber
Berdasarkan Old Possum’s Book of Practical Cats oleh T.S Elliot

Sinopsis:
Cats ialah muzika paling popular di dunia, hasil karya berdasarkan buku puisi “Old Posum’s Book of Practical Cats” (1939)oleh T.S Elliot. CATS mula dipentaskan di London pada 11 Mei 1981 dan mendapat pujian dan ulasan sehingga berjaya meraih beberapa anugerah tersebar di seluruh dunia termasuk dua Anugerah Laurence Olivier untuk Muzika Terbaik dan Pencapaian Terkemuka Muzika dan tujuh Anugerah Tony. Dengan gubahan muzik hebat oleh Andrew Llyod Webber termasuk lagu hit “Memory “, set yang penuh imaginasi, koreografi yang memberangsangkan dan kostum yang mengkagumkan, CATS adalah persembahan lagu-lagu dan tarian menarik lagi menakjubkan yang mesti ditonton.

” JELLICLE CATS MEET ONCE A YEAR AT THE JELLICLE BALL WHERE WE ALL REJOICE AND THE JELLICLE LEADER WILL SOON APPEAR AND MAKE WHAT IS KNOWN AS THE JELLICLE CHOICE WHEN OLD DUETERONOMY, JUST BEFORE DAWN, THROUGH A SILENCE YOU FEEL YOU COULD CUT WITH A KNIFE ANNOUNCES THE CAT WHO CAN NOW BE REBORN AND COME BACK TO A DIFFERENT JELLICLE LIFE FOR WAITING UP THERE IS THE HEAVISIDE LAYER FULL OF WONDERS ONE JELLICLE ONLY WILL SEE AND JELLICLE ASK BECAUSE JELLICLE DARE WHO WILL IT BE? WHO WILL IT BE? ”

Pelakon: Duane Alexander, Fem Belling, Gary Birch, Anitra Davel, Catherine Daymond, Emma Delmenico, Marcus Desando, Gareth Dry, Tereza Du Plessis, Darryl Evans, Chireen Ferreira,Jo Galloway, Norbert Gertse, Coert Grobbelaar, Manie Irving, Karen James, Christy Johnson, Melani Johnson

*****

Ketika Saturday Night Fever pula di pentaskan di Istana Budaya saya ingat lagi yang demam cerita ini berleluasa. Ke mana saja pergi orang akan bertanya samada dah pergi tak tengok Saturday Night Fever. Rata-rata jawapan yang di terima adalah sudah dan mulalah bercerita pula apa yang terjadi pada malam itu. Staying Alive, If I Can’t Have You, How Deep is your love adalah lagu-lagu “berhantu” ketika itu. Satu panggung akan turut sama menari di tempat duduk masing-masing. Cuba bayangkan filem Saturday Night Fever di tayangkan pada tahun 1977 dan pementasan dari West End membuat persembahan di Kuala Lumpur pada 2004. Yang memenuhi dewan pastinya makcik-makcik dan pakcik-pakcik, suasana menjadi gamat dan bukan juga John Travolta yang berada di pentas.

Itulah West End dan Broadway di Eropah. Pendukung watak, jurusolek, kakitangan pementasan dan sebagainya duduk sebagai sebuah keluarga. Mereka besar bersama kumpulan ini, bersekolah dan berlatih lalu menjelajahi dunia. Nama mereka di kenali di persembahan teater yang di terbitkan oleh West End ataupun Broadway. Begitu jauh bezanya pementasan teater di barat dan di sini. Kerana itu saya amat yakin dan percaya bahawa daya penarik Natrah adalah Remy Ishak dan di sensasikan lagi dengan kisahnya bersama Maya Karin di luar pementasan. Gandingan serasi kata orang suratkabar lalu menjadikan saya dan teman-teman lain meluat dengan promosi yang sebegini.

Seandainya Natrah di terbitkan oleh West End lalu berpindah kepada Broadway, pasti para pendukung watak bukan dari kalangan pelakon yang di kenali. Watak Natrah juga akan di beri kepada gadis belasan tahun yang sebaya dengan Natrah masa itu. Pastinya juga pengarah dan penerbit Natrah The Musical dari West End akan membentuk gadis tersebut untuk menghayati watak dengan sedalamnya. Apabila di pentaskan nanti gadis tersebut akan berjaya membawa penonton bersimpati dan belayar sama dengan nasib malangnya. Ini adalah kerana mudah bagi kita sebagai penonton untuk bersama seorang gadis belasan tahun yang mengharungi penderitaan hidup. Fikiran kita tidak akan di kusutkan dengan seorang wanita yang membawa watak gadis belasan tahun. Tiada mind shift di sini. Di penghujung pementasan pula ataupun semasa curtain call, bukan Mansor Adabi yang di nobatkan sebagai pelakon utama tetapi Natrah.

Berkesempatan menonton Miss Saigon di Theatre Royal beberapa tahun yang lalu membuatkan saya membandingkan pementasan ini dengan pementasan kita. Miss Saigon adalah kisah wanita Vietnam bersama American GI semasa waktu perang Vietnam. Pasti ramai di antara kita masih dapat mengingati keadaan ini melalui filem-filem yang di buat ataupun membaca kisah perang Vietnam. Kehidupan mereka dan anak yang lahir dari hubungan bersama American GI hidup terbiar apabila askar-askar ini pulang ke Amerika Syarikat. Yang menarik tentang Miss Saigon ia telah di pentaskan di beberapa negara di dunia (sila layari laman web yang di beri untuk maklumat lanjut) dan mengetahui berapakah jumlah pementasan Miss Saigon sebelum tirai di labuhkan.

Di dalam bidang pementasan ada satu lagi sejarah dunia. Mouline Rouge yang bertapak di Perancis di katakan sudah berada di dunia dari tahun 1889. Can can adalah lagu penutup setiap persembahan. Gaya tari yang mengangkat kaki dari satu barisan penari itulah yang di kagumi. (alamat laman web di sediakan). Cabaret adalah lagu yang amat di minati melalui persembahan Mouline Rouge.

Kita mengikut barat dalam banyak perkara dan pastinya Mouline Rouge tidak dapat dan tidak mungkin dapat kita ikuti. Dari segi perfileman dan bidang hiburan lain banyak yang kita cedok dari barat. Namun kesedihan melanda hati saya, kerana kita tidak mengambil contoh dan pelajari benda yang baik. Pengalaman dan cara mereka bekerja patut di contohi. Dari situ bolehlah kita olah mengikut adat dan budaya kita. Akan tetapi contoh yang tidak baik kita ambil dan menyalahkan barat pula bila keruntuhan akhlak dan sebagainya terjadi. Saya percaya barat tidak pernah meminta kita mencontohi mereka tapi kita yang beria-ia benar mahu meniru. Seperti mana yang kita sedia maklum apabila kita meniru hilanglah identity dan budaya bangsa.

Sejarah, penulisan dan pementasan di negara-negara Eropah telah berusia ratusan tahun. Mereka menjaganya dengan baik, menghargai apa yang pernah ada lalu berkongsi dengan dunia. Apakah itu landasan kejayaan mereka? Sebagai menghargai tulisan si penulis mereka berkongsi dengan ramai. Dalam perkongsian, mereka cuba sedaya mungkin untuk membawa kita ke era itu untuk sama-sama bergembira dan berduka. Tidak di nafikan setiap pementasan pasti ada olahan bagi menyesuaikan keadaan pentas dan penyampaian mesej dalam cerita. Akan tetapi usaha mereka untuk tidak membuang edisi sebenarnya dan cuba membuat serapat mungkin dari cetusan rasa penulis itu sendiri amat di kagumi. Begitu juga dengan adaptasi novel kepada filem sehingga ke barangan purba. Tidak di buang walaupun kecil bentuk dan saiznya.

Setelah di perhati dan mendengar di sana sini saya adakalanya menganggap “We are destroyer”. Kita memusnahkan segalanya termasuklah peribadi dan juga harga diri. Lihatlah kembali artikel berkenaan Remy dan Maya yang memenuhi ruangan akhbar sebelum dan ketika Natrah di pentaskan. Apakah motif di sebalik penulisan tentang “Remy pujaan Maya”. Adakah hubungan peribadi yang sibuk di cungkil menjamin kejayaan pementasan Natrah? Andaikata Remy di gandingkan dengan Diana Danielle atau Juliana Evans sebagai Natrah, adakah pementasan tersebut akan menjadi kusam? Tiket tidak laku? Apa pula yang hendak di tulis oleh wartawan tentang gandingan mereka? Remy bertukar selera? Atau siapa pilihan Remy di kali ini?

Luangkanlah sedikit masa untuk membaca tulisan oleh The London Times mengenai The Merchant of Bollywood serta lain-lain artikel untuk setiap pementasan dari West End atau Broadway untuk kita berkongsi bersama andainya saya tersilap pandang mengenai kenyataan di atas. Segala pujian dan kritikan pasti dapat membantu arah tuju sesebuah produksi.

Dari dana-dana yang di peruntukan untuk acara kesenian dan budaya rasanya kita tidak terkebelakang akan tetapi kegagalan kita adalah tidak mahu mengakui bahawa kita tidak berilmu walaupun dengan pelajaran yang tinggi.

Owned and written by : Sanaa 11/12/10

*****

Maya kagumi Remy
Oleh Zaidi Mohamad

2010/11/28

Aktres simpan hasrat berduet satu album dengan Lelaki Melayu Terakhir

RISIKO berlakon bersama yang sering dilalui pelakon terutama sebagai watak hero dan heroin ialah kemungkinan untuk terjebak dalam cinta lokasi. Atau pendeknya ‘cinlok’. Benar atau tidak, kepastiannya hanya yang empunya diri saja tahu setiap inci kebenarannya. Sedangkan orang luar bebas meletakkan persepsi dan menjatuhkan hukuman terhadap itu dan ini.

Gandingan serasi yang dilabel perkara sama ialah dua nama besar yang sedang pantas mencipta kredibiliti tersendiri di arena seni iaitu Maya Karin dan Remy Ishak. Ia kononnya dihidu sewaktu mereka buat pertama kali digandingkan dalam teater Natrah arahan Erma Fatima hujung tahun lalu yang dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya.

Teater yang mendapat sambutan hebat termasuk dihimpit kontroversi itu sedikit sebanyak memberi tempias kepada sisi hubungan baik Maya dan Remy. Keakraban jelas tidak boleh diselindungi lagi. Kronologi seterusnya, Remy juga menyertai syarikat pengurusan Satu Entertainment yang disertai Maya.

Ironinya, sebelum Natrah, mereka pernah berlakon sama dalam filem Anak Halal arahan Osman Ali beberapa tahun dulu. Namun tiada watak intim atau romantik membabitkan mereka. Sejurus selesai memberi komitmen terhadap teater terbabit, mereka sekali lagi dipertemukan pengarah yang sama menerusi filem Cun yang dijangka tayangannya pada tahun depan.

Sejak 25 November lalu hingga 5 Disember depan, jodoh kembali menyatukan mereka bagi pementasan Natrah untuk musim kedua. Ia dipentaskan di lokasi sama.
‘Cinta lokasi’ antara mereka menerusi Natrah 2 bertaut semula atas paksi sebuah persembahan teater. Cinta di alam realiti bagaimana pula? Klise bunyinya. Masing-masing sudah pun berkali-kali menafikannya.

“Sepatutnya ada satu filem yang menyatukan kami lagi. Bagaimanapun, ia masih bergantung sampai sekarang. Lalu, jalan terbaik, masing-masing meneruskan projek lain yang ditawarkan,” kata Maya yang menekankan dirinya masih belum bertemu pengganti ketika B*POP bertemunya di Istana Budaya ketika sesi fotografi bersama Remy.

Keserasian antara mereka memang tiada syak lagi. Buktinya, jelas kelihatan ketika fotografi ini dijalankan. Masing-masing tidak kekok berpandangan sesama sendiri sekali gus memberi mood yang diingini B*POP. Sekali pandang, macam pasangan kekasih. Kata duta L’oreal itu, keserasian dan ion positif yang pernah mengalir sebelum ini dipanjangkan lagi buat kesekian kalinya demi tuntutan watak teater Natrah 2.

“Soal keserasian itu bukan sesuatu yang dibuat-buat. Adakalanya ia sukar untuk dijelaskan dengan perkataan. Bayangkan sepanjang tempoh berlatih, kami perlu meletakkan tembok atau jurang ke tepi demi memberi kelancaran terhadap watak yang dipegang. Dalam teater ini, babak saya memang banyak dengan Remy dan Umie Aida.

“Dulu masa Natrah musim pertama, kami memang rapat. Selesai Natrah dan Cun, kami seperti membawa haluan masing-masing. Bayangkan sebelum bersambung untuk Natrah kali ini, ada masanya kami tak jumpa langsung dalam dua tiga bulan. Sekarang, hampir setiap hari bersua. Bila putus hubungan, nak tanyakan sudah makan atau minum pun tak sempat.

“Tapi sekalipun sudah lama tak bersua, persahabatan kami masih mekar. Apabila dapat bertemu kembali masih tetap OK…. malah ada orang yang hari-hari jumpa pun masih janggal saat bersua. Remy boleh dikatakan antara hero pujaan saya dan saya selesa berlakon dengannya,” kata Maya sambil memberitahu dia juga pantas mencipta keserasian dengan Rusdi Ramli dan Aaron Aaziz (gandingannya dalam filem Ombak Rindu).

Perbualan dengan Maya pagi itu turut menyelami persepsinya terhadap jejaka kegilaan ramai itu yang pernah diberi jolokan sebagai Lelaki Malaya Terakhir oleh Erma Fatima sendiri. Sambil berseloroh, Maya juga tidak menolak peluang andai suatu hari nanti, dia dan Remy berduet dalam lagu pula. Umum pastinya tahu, bakat Remy sebagai penyanyi turut mendapat pujian komposer popular.

“Kalau ada ruang sebegitu, kenapa tidak kami mencubanya. Kena pada lagu yang sedap, siapa tahu kolaborasi kami boleh menarik perhatian ramai. Sebagai rakan seperjuangan, saya sendiri yakin dengan bakat Remy. Bakatnya luar biasa dan perjalanan seninya masih jauh. Dia juga mampu terbang tinggi jika kena pada gayanya. Ada lagi aspek yang boleh ditonjolkannya.

“Mengenalinya secara peribadi, dia boleh saya katakan seorang yang rumit. Kadang-kadang terlebih serius dalam bekerja. Kadang-kadang terlalu tekun bekerja hingga mengabaikan soal makan, minum, persekitaran dan kawan. Sampai angkat telefon pun susah jadinya. Tetapi secara keseluruhannya, dia seorang lelaki jujur lagi baik,” kata Maya yang kembali mewarnakan rambutnya dengan warna coklat keperangan.

‘Terima jika Maya jodoh saya’

BERALIH cerita kepada Remy, berbanding Maya yang sudah hampir sedekad meneruskan legasi seninya, Remy pula bakal menginjak tahun kelima pembabitan seninya menjelang tahun depan. Sepanjang tempoh pembabitan seni mereka, masing-masing juga pernah mencipta nama menerusi pengiktirafan menerusi Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH).

Adat bergelar selebriti, kebiasaannya sering menjadi tumpuan diserang gosip dan kontroversi. Remy sendiri akui, dia semakin cuba membiasakan diri dengan elemen itu kerana semuanya terjadi tanpa diundang. Begitu juga gosipnya dikatakan bercinta, tidak langsung menjadi ancaman atau penghalang baginya meneruskan kerjaya termasuk melunaskan komitmen teater Natrah 2.

“Sejujurnya, Remy tidak terlalu memikirkan gosip. Tak ambil berat sangat hal sebegitu. Soal itu diletak ke tepi. Sebab jika terlalu difikirkan, ia pada akhirnya berkesudahan dengan memberi masalah pada diri sendiri. Remy lebih senang mengekalkan situasi bekerja dan profesional. Apa yang penting, keserasian antara Maya semakin baik di dalam teater Natrah.

“Banyak cara boleh kita lakukan untuk memastikan keserasian itu berada di posisinya. Di luar bidang kerjaya, kami masih mencuri peluang untuk berjumpa dan lepak bersama. Itupun kalau masing-masing tak sibuk. Remy memang tak nafikan baik dengan Maya. Ukhuwah itu berjalan lancar. Rapat itu juga tidak semestinya kami bercinta.

“Tapi bab cinta atau jodoh dengan Maya atau sekalipun dengan mana-mana wanita lain, bukan kuasa Remy untuk menentukan. Kalau ditakdirkan suatu hari nanti bertemu jodoh dengan Maya, Remy terima ketentuan-Nya. Yang jelas, keserasian yang terjalin antara pelakon menjadi nilai tambah atau tarikan untuk penggiat seni ‘mengambil kesempatan’ memberi tawaran berlakon,” kata duta jenama Dashing itu.

Ditanya lanjut mengenai Maya, dia yang bakal ke set penggambaran filem Bara Jiwa (asalnya judul Akuarium Cinta) arahan Osman Ali mulai 12 Disember ini berkata, Aktres Terbaik Festival Filem Asia Pasifik ke-49 itu cukup sempurna sebagai wanita dambaan lelaki. Kata Remy lagi, wanita bermata cantik itu mempunyai kriteria yang dicari ramai lelaki di luar sana.

“Bukan saja luaran, peribadi (dalaman) dia juga sangat baik. Apa yang boleh saya katakan lagi, dia mempunyai sedikit sifat keanak-anakan. Bukan di tahap gedik atau menggelitis tetapi boleh dianggap manis. Ia tak dibuat-buat. Susah sebenarnya Remy nak terangkan. Ia terjadi secara spontan malah tidak disedari langsung empunya badan,” katanya yang turut menantikan tayangan filem Nur Kasih.

Kebelakangan ini, nama Remy juga mula dilabel sebagai seorang playboy. Selepas dikaitkan dengan Ummi Nazeera dan Maya Karin, nama teman seperjuangannya, Tiz Zaqyah pula mula dikaitkan dengannya. Gelaran itu tidak langsung membuatkan Remy melenting, sebaliknya dia tidak melayan sangat tuduhan negatif itu. Akui Remy, dia bebas berkawan dengan sesiapa dan itu tidak bererti dirinya dengan mudah dikelaskan sebagai playboy.

“Buat masa ini, Remy selesa berkawan dengan Maya, hal sama juga jadinya dengan Tiz. Bagi Remy… itu perkara biasa, jika hubungan baik di set penggambaran dipanjangkan ke alam realiti. Tak kiralah pelakon lelaki atau perempuan, Remy tak nafikan hubungan itu secara automatik terbawa-bawa hingga ke luar set penggambaran. Tak bermakna bila habis penggambaran bererti hubungan dengan pelakon yang terbabit turut berakhir.

“Tapi biasalah, dalam dunia hiburan ini, yang sering menjadi perhatian dan cakap-cakap orang, apabila ia membabitkan hubungan dengan artis perempuan. Ia berpanjangan menjadi gosip yang ada kalanya membebankan kepala otak. Ikutkan, Remy rapat juga dengan pelakon seperti Bront Palarae, Farid Kamil, Ady Putra dan pelakon drama Arjuna. Tapi biasalah kalau dengan artis lelaki ia tidak diperbesarkan,” ungkapnya.

Menarik Maya Karin

• Pandangannya terhadap skeptikal kepada seseorang bergelar janda, Maya akui menerusi pengamatan dan pemerhatian, dia tidak terlalu tertekan mengenai status dirinya. Ia dilalui dengan hati terbuka dan menganggapnya seperti penukaran fasa hidup yang terpaksa ditelan.

• Mengenai Natrah 2, Maya semakin merasai emosi yang pernah ditanggung watak Natrah. Roh Natrah seakan sudah menyerap ke dalam dirinya. Pementasan kali ini membuatkan Maya lebih mendalami wataknya.

• Dalam perkembangan lain, Maya juga teruja menantikan kehadiran album ketiganya yang kini sudah 80 peratus siap. Berkonsepkan pop progresif, pembikinan album itu bermula sejak dua tahun setengah yang lalu. Kali terakhir Maya muncul dengan album ialah pada 2003. Lapan lagu sudah siap dan dijangka 10 lagu bakal dimuatkan dalam album terbarunya. Antara komposer yang terbabit ialah Audi Mok, Azlan & The Typewriter dan Omar K.

• Selepas mengacarakan Nona, Maya kini difahamkan sedang menunggu lampu hijau untuk mengacarakan program berkaitan Alam Sekitar. Bagaimanapun semuanya masih dalam peringkat perancangan.

Menarik mengenai Remy Ishak

• Remy akui sebenarnya sukar menjadi pelakon. Baginya, tugas sebagai pelakon ialah menjual jiwa dan perasaan demi melahirkan mood terbaik seperti yang diingini pengarah untuk dikongsi dengan penonton.

• Sebagai manusia biasa, Remy tidak mampu menghalang pandangan sesetengah orang yang pantas melabelkan dia bercinta dengan si polan itu atau ini biarpun ia tak lebih sekadar berkawan.

• Dalam Natrah 2, Remy membawakan watak sebagai Mansor Adabi

• Akui Remy, tidak banyak perubahan dilakukan dalam pementasan teater Natrah 2. Perkembangan watak sama saja seperti terdahulu, cuma pengisian dalaman terhadap watak boleh dicantikkan lagi. Pengalaman lalu banyak mengajarnya.

*****

http://en.wikipedia.org/wiki/Miss_Saigon

Miss Saigon
From Wikipedia, the free encyclopedia

Music Claude-Michel Schönberg
Lyrics Alain Boublil
Richard Maltby, Jr.
Book Claude-Michel Schönberg
Alain Boublil
Basis Opera by Giacomo Puccini
Madame Butterfly
Productions

1989 West End
1991 Broadway
1992 US tour
1993, 2010 Toronto
International productions
1994 Budapest, Hungary
2001 UK tour
2002 US tour
2004 Győr, Hungary
2004 UK tour

Miss Saigon is a West End musical by Claude-Michel Schönberg and Alain Boublil, with lyrics by Boublil and Richard Maltby, Jr.. It is based on Giacomo Puccini’s opera Madame Butterfly, and similarly tells the tragic tale of a doomed romance involving an Asian woman abandoned by her American lover. The setting of the plot is relocated to the 1970s Saigon during the Vietnam War, and Madame Butterfly’s American Lieutenant and Japanese geisha coupling is replaced by a romance between an American GI and a Vietnamese bar girl.

The musical premiered at the Theatre Royal, Drury Lane, in London on September 20, 1989, closing after 4,264 performances, on October 30, 1999. It opened on Broadway at the Broadway Theatre in 1991 and subsequently played in many other cities and embarked on tours.

The musical represented Schönberg and Boublil’s second major success, following Les Misérables in 1980. As of August 2010, Miss Saigon is still the 10th longest-running Broadway musical in musical theatre history.

The musical’s inspiration was reportedly a photograph, inadvertently found by Schönberg in a magazine. The photo showed a Vietnamese mother leaving her child at a departure gate at Tan Son Nhut Air Base to board a plane headed for the United States where her father, an ex-GI, would be in a position to provide a much better life for the child. Schönberg considered this mother’s actions for her child to be “The Ultimate Sacrifice,” an idea central to the plot of Miss Saigon.

Highlights of the show include the evacuation of the last Americans in Saigon from the Embassy roof by helicopter while a crowd of abandoned Vietnamese scream in despair, the victory parade of the new communist regime and the frenzied night club scene at the time of defeat.

Many of the major European musicals on Broadway started in the 1980s, including Cats, The Phantom of the Opera, and Les Misérables and then included Miss Saigon into the 1990s.

West End

Miss Saigon premiered in the West End at the Theatre Royal, Drury Lane on September 20, 1989 and closed after 4,264 performances on October 30, 1999. The director was Nicholas Hytner with musical staging by Bob Avian and scenic design by John Napier. In December 1994 the London production became the Theatre Royal’s (Drury Lane) longest running musical, eclipsing the record set by My Fair Lady.

The original Kim was played by Lea Salonga, who became famous because of this role and won the Laurence Olivier Award and Tony Award. The original Engineer was portrayed by Jonathan Pryce who won a Tony Award for the role.

Broadway

The musical debuted on Broadway at the Broadway Theatre on April 11, 1991 and closed on January 28, 2001 after 4,092 performances. Directed again by Nicholas Hytner with musical staging by Bob Avian, scenic design was by John Napier, costume design was by Andreane Neofitou and Suzy Benzinger and lighting design was by David Hersey. As of April 2009, Miss Saigon is still the 10th longest-running Broadway musical in musical theatre history.

Other productions

Since its opening in London Miss Saigon was produced in many cities around the world including Stuttgart and Toronto, where new theatres were designed specifically to house the show. According to the Miss Saigon Official Site, Miss Saigon has been performed by 27 companies in 25 countries and 246 cities, and it has been translated into twelve different languages.

The new production of Miss Saigon at Her Majesty’s Theatre in Melbourne

Tours

After the London production closed in 1999 and also following the closure of the Broadway production in 2001 the show in its original London staging embarked on a long tour of the six largest venues in Britain and Ireland stopping off in each city for several months. The tour opened at the Palace Theatre, Manchester and also played in the Birmingham Hippodrome, the Mayflower Theatre Southampton, the Edinburgh Playhouse, the Bristol Hippodrome and The Point Theatre in Dublin. This successful tour drew to a close in 2003 and a brand new production was developed by original producer Cameron Mackintosh on a smaller scale so that the show could be accommodated in smaller theatres. This new tour started in July 2004 and ended in June 2006.

The first US tour started in Chicago, Illinois in October 1992 and was then expected to travel to those cities which could accommodate the large production. The tour also played venues such as the Wang Center in Boston in July 14 to September 12, 1993, the Broward Center for the Performing Arts, Florida in the Spring 1994,and the Kennedy Center, Washington, DC in June 1994. Cameron Mackintosh said: “Corners haven’t been cut. They’ve been added. There are only a dozen theaters in America where we can do this.”

A second North American tour was in Summer 2002 – Spring 2005, playing such venues as the New Jersey Performing Arts Center, Newark, New Jersey in November 2003, Raleigh, North Carolina in February 2005, and Gainesville, Florida in November 2003.

Synopsis

In April 1975 at “Dreamland”, a sleazy Vietnamese club, shortly before the Fall of Saigon, it is Kim’s first day as a bargirl. The seventeen-year-old orphan is greeted by the Engineer, a French-Vietnamese man who owns the club. Backstage, the girls get ready for the night’s show, jeering at Kim’s naïveté (“Overture”). The U.S. Marines, aware that they will be leaving Vietnam soon, party with the Vietnamese prostitutes at the club (“The Heat Is On In Saigon”). Chris, a Sergeant disenchanted by the club scene, is encouraged by his friend John to go with a girl. The girls compete for the title of “Miss Saigon”, and the winner is raffled to a Marine. Kim’s innocence strikes Chris. Gigi Van Trahn wins the crown for the evening and begs the marine who won the raffle to take her back to America, annoying him. The showgirls reflect on their dreams of a better life (“Movie In My Mind”). John buys a room from the Engineer for the virgin Kim and Chris (“The Transaction”). Kim is reluctant and shy, being a prostitute for the first time, but dances with Chris. Chris tries to pay her off to leave the nightclub. When the Engineer interferes, thinking that Chris doesn’t like Kim, Chris allows himself to be led to her room (“The Dance”).

Chris, watching Kim sleep, asks God why he met her just as he was about to leave Vietnam (“Why God Why?”). When Kim wakes up, Chris tries to give her money, but she refuses, saying that it is her first time sleeping with a man (“This Money’s Yours”). Touched to learn that Kim is an orphan, Chris tells her that she need not sell herself at the club, because he wants her to stay with him. The two pledge their love for each other (“Sun and Moon”). Chris tells John that he is taking leave to spend time with Kim. John warns him that the Viet Cong will soon assume control of Saigon, but John reluctantly agrees to cover for Chris (“The Telephone Song”). Chris meets up with the Engineer to trade for Kim, but the Engineer tries to weasel an America visa into the deal. Chris forces the Engineer at gunpoint to honor the original arrangement for Kim (“The Deal”).

The bargirls hold a “wedding ceremony” for Chris and Kim (“Dju Vui Vai”), with Gigi toasting Kim as the “real” Miss Saigon. Thuy, Kim’s cousin to whom she was betrothed at thirteen, arrives to take her home. He has become an officer in the North Vietnamese Army and is angered to find her with Chris (“Thuy’s Arrival”). The two men confront each other, drawing their guns. Kim tells Thuy that their arranged marriage is now null because her parents are dead, and she no longer harbors any feelings for him because of his betrayal. Thuy curses them all and storms out (“What’s This I Find”). Chris promises to take Kim with him when he leaves Vietnam. Chris and Kim dance to the same song as on their first night (“Last Night of The World”).

Three years pass, and in Saigon (now renamed Ho Chi Minh City), a street festival is taking place to celebrate the third anniversary of the reunification of Vietnam and the defeat of the Americans (“Morning of The Dragon,” also called “The Fall of Saigon”). Thuy, a commissar in the new government, has ordered his soldiers to find the still-corrupt Engineer. Thuy orders the Engineer to find Kim and bring her to him. Kim is still in love with Chris and has been hiding in an impoverished area believing that Chris will come back to Vietnam to rescue her. Meanwhile, Chris is in bed with his new American wife, Ellen, when he awakens from a dream shouting Kim’s name. Ellen and Kim both swear their devotion to Chris from opposite ends of the world (“I Still Believe”).

The Engineer finds Kim and brings Thuy to her. Kim refuses Thuy’s renewed offer of marriage and introduces him to Tam, her three-year-old son fathered by Chris. Thuy calls Kim a traitor and Tam an enemy, and moves to kill Tam with a knife. Kim pulls out Chris’s gun and shoots Thuy (“You Will Not Touch Him”). Thuy dies, with Kim weeping and cradling his body. She flees with Tam (“This Is The Hour”) and tells the Engineer what she has done (“If You Want to Die in Bed”). The Engineer refuses to help her until he learns that Tam’s father is American (“Let Me See His Western Nose”) – believing this is his passport to the United States. He tells Kim that now he is the boy’s uncle, and he will lead them to Bangkok. The three set out on a ship with other refugees (“I’d Give My Life for You”).

Act 2

In Atlanta, Georgia, John now works for an aid organization whose mission is to connect Bui-Doi (children conceived during the war) with their American fathers (“Bui Doi”). John tells Chris that Kim is still alive, which Chris is relieved to hear after years of having nightmares of her dying. He also tells Chris about Tam and urges Chris to go to Bangkok with Ellen. Chris finally tells Ellen about Kim and Tam (“The Revelation”). In Bangkok, the Engineer is hawking a sleazy club where Kim works as a dancer (“What A Waste”). Chris, Ellen and John arrive in search of Kim. John finds them, and Kim is thrilled to hear that Chris is in Bangkok. John tries to tell her that Chris is remarried, but Kim interrupts, believing that she is to go to America with Chris. John cannot break the news to her, but promises to bring Chris to her (“Please”).

The Engineer tells Kim to find Chris herself, because he doubts that Chris will come (“Chris Is Here”). Kim is haunted by the ghost of Thuy, who taunts Kim, claiming that Chris will betray her as he did the night Saigon fell. Kim suffers a horrible flashback to that night (“Kim’s Nightmare”)

As the Viet Cong approach and Saigon becomes increasingly chaotic, Chris is called to the embassy and leaves his gun with Kim, telling her to pack. When Chris enters the embassy, the gates close, as orders arrive from Washington for an immediate evacuation of the remaining Americans. The Ambassador orders that no more Vietnamese are allowed into the Embassy. Kim reaches the gates of the Embassy, one of a mob of terrified Vietnamese trying to get in. Chris calls to Kim and is about to go into the crowd to look for her, but John is eventually forced to punch Chris in the face to stop him from leaving. Chris is put into the last helicopter leaving Saigon as Kim watches from outside, still pledging her love to him (“The Fall of Saigon”).

Back in 1978 Bangkok, Kim joyfully dresses in her wedding clothes (“Sun and Moon: Reprise”) and goes to Chris’s hotel room, where she finds Ellen, who reveals that she is Chris’s wife. Kim is heartbroken and refuses to believe Ellen. Ellen also refuses to take Tam to the U.S., saying that Tam needs his real mother, and Ellen wants her own children with Chris. Kim demands that Chris tell her these things in person (“Room 317”). Ellen feels bad for Kim, but is determined to keep Chris (“It’s Her or Me”/”Now That I’ve Seen Her”). Chris returns, having failed to find Kim, and Ellen issues an ultimatum: Kim or her. Chris reassures Ellen, and they pledge their love for each other. Chris will leave Tam and Kim in Bangkok but offer them monetary support from America. John warns that Kim will not find it acceptable to have Tam stay in Thailand (“The Confrontation”). Kim lies to the Engineer that they are still going to America (“Paper Dragons”). The Engineer imagines the extravagant new life he will lead in America (“The American Dream”).

Kim tells Tam that he should be happy because he now has a father. She tells him that she will be watching over him (“The Sacred Bird”/”Little God Of My Heart”/”This Is The Hour (reprise)”). She steps behind a curtain and shoots herself. Chris, Ellen, the Engineer and John all rush into the room at the sound of the gunshot and find Kim mortally wounded. Chris holds Kim in his arms as she explains that the gods have guided him to his son. Chris begs her not to die, as she asks him to hold her one last time, and she dies in his arms (“Finale”).

Film version

On October 21, 2009, a film version of the musical was reported to be in “early stages of development”. Producer Paula Wagner was reported to be teaming with the original musical producer Cameron Mackintosh to create a film version of the musical. Director Lee Daniels has mentioned directing the film version as a possible future project. A screenwriter is currently being sought, with the hope of a 2011 release.[15] Filming locations are said to be Cambodia and quite possibly Ho Chi Minh City (the former Saigon). No casting has been mentioned but speculation states that the producers will be seeking an unknown for the lead role of Kim.

Casts

Original London Cast

* Kim – Lea Salonga
* The Engineer – Jonathan Pryce
* Chris – Simon Bowman
* John – Peter Polycarpou
* Ellen – Claire Moore
* Thuy – Keith Burns
* Gigi – Isay Alvarez
* Tam – Allen Evangelista/Wasseem Hamdan/David Platt
* Alternate Kim – Monique Wilson

Original Broadway Cast

* Kim – Lea Salonga
* The Engineer – Jonathan Pryce
* Chris – Willy Falk
* John – Hinton Battle
* Ellen – Liz Callaway
* Thuy – Barry K. Bernal
* Gigi – Marina Chapa
* Tam – Brian R. Baldomero/Philip Lyle Kong/Vivian King
* Alternate Kim – Kam Cheng

Original 1993 Toronto Cast

* Kim – Ma-Anne Dionisio
* The Engineer – Kevin Gray
* Chris – H.E.Greer
* John – Rufus Bonds Jr.
* Ellen – Melissa Thomson
* Thuy – Charles Azulay

Original 1994 Hungarian Cast

* Kim – Eszter Bíró
* The Engineer – Attila Kaszás
* Chris – Attila Csengeri
* John – Sándor Sasvári
* Ellen – Mónika Sáfár
* Thuy – Gábor Lengyel
* Gigi – Ottília Csengery

Original New Zealand Cast

* Kim – Jihyen Park
* The Engineer – Matthew Pike
* Chris – Nic Kyle
* John – Michael Bayly
* Ellen – Laura O’ Loughlin
* Thuy – Charlie Panapa
* Gigi – Jamie Ling
* Tam – Sena Eady/Jennifer Im/Arian Rassoul

Original Stockholm Cast

* Kim – Divina Sarkany
* The Engineer – Stefan Sauk
* Chris – Niklas Andersson
* John – Johan Boding
* Ellen – Sofia Källgren
* Thuy – Thomas Flores
* Gigi – Malena Laszlo

Revival casts

2010 Toronto Revival Cast

* Kim – Ma-Anne Dionisio
* The Engineer – Kevin Gray
* Chris – Aaron Ramey
* John – Josh Tower
* Ellen – Becca Ayers
* Thuy – Devin Ilaw
* Gigi – Joanne Javien
* Tam – Alessandra Crisante-Crespo/Chloe Stanford

Controversy

Miss Saigon has received criticism for what some have perceived as a racist or sexist overtone, including protests regarding its portrayal of Asian men, Asian women, or women in general.

Originally, Pryce and Burns, white actors playing Eurasian/Asian characters, wore eye prostheses and bronzing cream to make themselves look more Asian,[23] which outraged some who drew comparisons to a “minstrel show”.[24]

In the London production of Miss Saigon, Lea Salonga originally starred as Kim, with Jonathan Pryce as the Engineer. When the production transferred from London to New York City, the Actors’ Equity Association (AEA) refused to allow Pryce, a white actor, to recreate the role of the Eurasian pimp in America. As Alan Eisenberg, executive secretary of Actors’ Equity explained, “The casting of a Caucasian actor made up to appear Asian is an affront to the Asian community. The casting choice is especially disturbing when the casting of an Asian actor, in the role, would be an important and significant opportunity to break the usual pattern of casting Asians in minor roles. This ruling led to criticism from many including British Equity, citing violations of the principles of artistic integrity and freedom. Producer Cameron Mackintosh threatened to cancel the show, despite massive advanced ticket sales.

Although there had been a large, well-publicized international search among Asian actresses to play Kim, there had been no equivalent search for Asian actors to play the major Asian male roles—specifically, Engineer (Pryce) and Thuy (Keith Burns). However, others pointed out that since the Engineer’s character was Eurasian (French-Vietnamese), they argued that Pryce was being discriminated against on the basis that he was Caucasian. Also, Pryce was considered by many in Britain to have “star status”, a clause that allows a well-known foreign actor to recreate a role on Broadway without an American casting call. After pressure from Mackintosh, the general public, and many of its own members, Actors’ Equity was forced to reverse its decision. Pryce starred alongside Salonga and Willy Falk (as Chris) when the show opened on Broadway.

During the production transfer from West End to Broadway, a lesser controversy erupted over Lea Salonga’s citizenship, as she was neither British nor American. The AEA wanted to give priority to their own members and so initially prevented her from reprising her role. However, Mackintosh was not able to find a satisfactory replacement for Salonga despite the extensive auditions he conducted in several American and Canadian cities. An arbitrator reversed the AEA ruling a month later to allow Salonga to star.

http://www.merchantsofbollywood.com.au/aus/

http://en.wikipedia.org/wiki/Moulin_Rouge

11 Responses

  1. hi all,

    we r having a great discussion here..luv it..n i wld like to giv my 2 cents..

    i think..utk our teater jd success…we need to create our own formula…since rakyat malaysia x ramai..n crowd yg follow film, teater and tv mostly bukan org yg sama..meaning..peminat seni lakon dah bahagi 3..so..return yg kita dpt x byk..that’s y mostly our film, teater and drama x dpt untung….kalu xder incentive fr government..most of the producer akan lingkup..

    soo..for me..for survival..kena ader skit untung and nak untung kena combine or inject element popularity to ensure org tgk..no point buat teater or berlakon film or drama kalu xde org tgk..impact xde n message x smpi..

    di barat..rakyatnya ramai dan semua kaya2..so..whatever they do..film..teater or drama..returnnya juta2..so..they dont hv to think on how to entice the crowd anymore..they hv the luxury to concentrate on the quality…n not the quantity….

    for m’sia..i think we need to cultivate the culture first..once we hv the culture that appreciate the ‘art’..then baru kita blh further xplore on quality aspect….

    hehehe….san..dee..luv u guys…cheers

    • hi sup

      thanks for the comment and I see your point clearly. since you sebut we need to cultivate the culture of art but at the same time don’t you think we are the one yg destroy the art itself? contoh yg paling senang dan dekat adalah silat. apa yg I tahu silat adalah ilmu mempertahankan diri org dulu2 dan walaupun silat tidak perlu skrg apa yg kita lupa adalah seni di sebalik silat itu sendiri. gerak langkah dan concentration ada dalam silat dan ada one documentary i watch silat menanamkan jati diri in the individual. itu yg membuatkan org dulu fokus and was never side track. ini I dpt from watching the documentary.

      kalau org luar appreciate silat and look at silat as seni selain dari mempertahankan diri yg dah tak relevant skrg ini kenapa kita buang? to me we are losing our roots kerana itu kita terkapai-kapai mencari identity. bila kita kehausan kita mula fikirkan bagaimana nak menyelamatkan diri. mulalah kita fikir yg inject itu ini supaya benda tu hidup kembali. no doubt ia akan hidup tapi sejauh mana it meant for us and the viewers is another different thing all together.

      contoh kedua yg paling dekat kita lihat anak2 skrg or org2 skrg…to say tq and sorry mmg payah. we need to iklan budi bahasa amalan kita. it is part of culture and art to. so kalau kita dah buang benda yg senang dan dari rumah mcm mana kita nak cultivate. filem dan drama now days juga susah nak terap nilai2 ni. if kita sendiri tak boleh nak tonton drama melayu because of many reason mcm mana kita nak cultivate the art among us. what I do think and feel producer drama skrg fikir buat filem utk satu kelompok saja…dulu bolehlah kita perli kata utk org kg tapi skrg smua dah moden, I pasti they have their own citarasa juga.

      since natrah baru habis, so contoh kita pasti natrah…yes erma berjaya inject all the element dgn the most charming hero in town, hall penuh and she recd great satisfaction but again on the other hand bolehkah kita kata penonton yg datang itu dah appreciate art and what is teater all about. looking back write up abt natrah tidak menyebut keindahan teater itu sendiri coz 8 out of 10 hanya sebut Remy menari dan menyanyi. kerana itu I tertanya-tanya samada org yg dtg dari jauh dan dekat ni kerana teater or kerana remy and maya. if the later how are we going to cultivate the culture and as you pointed out our producer masih harap belas ehsan kerajaan will make thing lagi parah because tak ada org peduli kecuali nanti dah teruk barulah menteri kebudayaan tunjuk muka dan come out with something new yg kononnya akan membantu kita membina semula budaya.

      so..in the end I think we lose our focus and become a confuse community kerana we are not able to preserved and again soal dana di pertikaikan. I tak dpt cari the article abt dana yg rais yatim sebut dan launch few months back…jumlahnya banyak but samada agihannya betul atau tidak…hmmm

      thanks and have a good day

  2. mungkin inilah ‘kelainan2’ yg dimaKsudkn Erma pd Teater Natrah ni.. TIDAK BERADA DLM STANDARD TEATER..TIDAK MEMASUKKAN PELAKON2 TEATER N TIDAK TIDAK MENYUNTIK 100% MUSIKAL DLM PERSEMBAHANNYE.. hihi.. n Khalid pun perlu fikir blk mungkin kelainan ini diterima baik penonton n teater tempatan perlu keluar dr teater standard utk diterima penonton..walaupun tak memenuhi ‘teater standard’ tp panggung tetap penuh.. nk buat apa teater yg penuhi standard tp panggung kosong.. tak kesah lh soal mereka buat utk wang ke ape.. sbb teater luar pun bkn buat persembahan utk syok sendiri..dan setiap persembahan atau pementasan bkn hya sekadar blh berpuas hati dgn kejayaan warga teater menghayati watak n persembahan memenuhi standardnye semata2..kerana pd akhirnye hye sambutan penonton jgk yg menentukan tahap kejayaannye.. kita perlu sedar selera penonton pelbagai.. sebenarnye tak begitu adil utk kita nk bandingkn teater tempatan dgn teater terutama dr barat..takkan nk buat kelainan pun nk kn ade persamaan..cos kejayaan mereka bkn hye bergantung pd gaya persembahan semata2.. contohnye ‘Jenama’ mereka dh cukup utk membuatkan penonton kita berpusu2 memenuhi panggung.. tp jgn dinafikan yg mereka jg blh menyuntik pelbagai ‘tarikkan’ lain bg menjayakn persembahan mereka..mungkin ramai yg cuba mengelak dr mengaku tp..kejayaan Mouline Rouge siapa yg blh nafikan tak de ‘tarikan2’ ini.. klu lh benar tanggapan teman ni salah mau rasanye nk tonton Mouline Rouge versi melaysia arahan ‘orang lama teater’ kita ni.. kita tengok yg mn pecah dulu panggung ke tembelangnye ke… hahaha sory hye menyuara pendapat..

    • thank you dengan pendapat teman dan jenama mouline rouge memang sudah begitu dari mulanya dan itulah tarikan yg tidak berubah sejak ratusan tahun dahulu dan kerana itu juga telah saya kata kita tidak boleh menirunya. kerana itu juga saya berkata barat mengekalkan apa milik mereka dan tidak memporak perandakan dengan benda lain. dan itulah juga pendapat khalid cuba mempertahankan apa itu teater sebenarnya.

      • yea teater accoding to orang yg ‘terlalu lama’ teater..sbb tu la Puteri Gunung Ledang khabar nye yg mendpt sambutan pun tak la bw Hero Malaya ni..tp bw hero melayu luar sebagai heronye..tak tau la ape sbb nye.. tp tak de juga pelakon2 terutama ‘org lama’ teater ni .. tp dh isteri menteri (pd masa tu la) yg buat siapa yg berani tegur..n mn si ‘orang lama’ ni utk menuntut kedudukkan pelakon teater tanahair.. n my fren klu tak silap teman Mouline Rouge yg kita kenal sekrg dan penuh yakin tak melalui proses porak poranda sejak dr mula lg nye pun.. takkah kita perasan hero n heroinnye dr kalangan pelakon2 ape.. mn sejarah teaternye..? mesti tak selama Khalid kn n klu tak bertujuan utk crowd puller dan keuntungan.. takkan utk nk jg standard je kut.. tp adakh org teater diorang anggap ini satu porak poranda..
        biasalh org kita selagi barat tak buat mn blh org kita nk buat kelainan.. minda tu pun kita dh set sejak ratusan thn ape ke dh.. kita seolah tak selesa klu berbeza dr barat n standard diorang..bkn niat teman utk memperlekeh kn sesiapa tp teater kita dok mcm tu dh berapa lm..tunggu ms je lenyap w/pun org lain tak porak poranda.. jauh mn nk blh pi lg pun tak tau klu nk pertahan pun.. ini seolah2 pepatah biar mati anak.. jngn mati adat le.. utk sapa lg adat.. dh klu anak mati habih.. dan bkn niat teman utk mengguris hati sesiapa tp klu teman disana perasan inilh org2 kita pantang melihat org lain berjaya.. mesti kena ‘cakap’..tak blh kh nk menerima ini masa dan rezeki orang itu.. apa yg teman nmpak komen si Khalid ni lbh pd merendahkn usaha org lain.. bkn berniat utk mendidik dan bertujuan utk membangun kn industri tu sendiri.. apa2 pun ini hye pendapat teman..maaf klu kita bertentangan..

      • tak perlu minta maaf kerana setiap org berhak memberi pendapat yang akhirnya terpulang kepada diri sendiri untuk menilai seni itu sendiri. memang kita bertentang. sy bkn bermaksud barat tidak buat dan bila kita buat dahulu banyak cacat celanya. teater adalah pentas budaya dan pelajaran pada saya. walaupun bkn org seni ataupun teater pernahlah juga melihat dan mendengar apa teater itu sendiri dari sudut pandangan yg Khalil beri dan begitu juga spt apa yg pernah di kata oleh usman awang dan juga a samad said. spt juga gerak silat teater mengajar kita mengenali diri dan membina keyakinan diri kerana teater di pentaskan secara langsung. serata dunia teater menyumbang kepada pembentukan budaya dan kerana itulah pementasan dan perfileman tidak pernah sama di barat. bkn saya memuji barat tapi kerana itulah adanya west end dan broadway yg mendidik org2 yg meminati seni itu sendiri dan bknnya dunia glamour. kerana itu dlm west end dan broadway tidak ada brad pitt, angelina jolie, kate winslet ataupun hugh grant dan sebagainya kerana nama2 ini akan memenuhi universal studio dan juga mgm. itulah maksud saya dgn porak peranda dan di barat sendiri tidak ada org menyentuh dan mengubah mouline rouge kerana pada mereka itulah sejarah mouline rouge dan sehingga kini tetap begitu.

        kerana itu juga west end dan broadway mengasingkan pementasan mereka spt cerita epic dan musical. epic selalunya pementasan dari shakespeare atau tulisan2 sasterawan dahulu yg agak panjang dan kadang kala ada 2 intermission. apabila musical pula pengubah lagu juga bkn org yg sama. pengubah lagu commercial dan teater tidak sama dan banyak lagi contoh2 lain yg membina yg boleh kita ambil dan dekati kerana setiap perkara yg berlaku bersebab dan terpulang pada kita sekali lagi utk melihat dan menilai kerana old time saying quantity does not mean quality…itu sahaja.

        terima kasih sekali lagi.

  3. Atikel yang menarik minat saya utk singgah berulang kali.
    Membuat saya berfikir secara ‘ringan’ kejayaan & pengertian dasar teater..

    I called it as “an eye opener”

    The same thing might be happened with the next (if) Natrah-3…the storyline of Remy & Maya not the history of Natrah…(agaknya Remy pun bosan bila di aju soalan yang sama..)

    Thank you Sana’a, you not only writing but your ‘explore’ every of your written…

    Keep moving..

  4. salam San..

    hahaha..mmg itu lh adatnye org seni dinegara ni klu dh tak blh nk ‘join’ sekaki mula lh nk bunyi mcm2.. teman mmg tak pernah tonton mn2 teater.. tp yg pasti org2 teater yg sedia ada sblm ni yg mencorakkan dunia teater negara kita.. tp di mn letak kedudukannya..?..tinggi mn kembang atau gah mnlh teater kita..? sapa yg tahu..?mungkin suku sakat depa sj yg dok syok sendiri..tp bl dh Natrah ni jd sebutan.. begini plk ceritanye..

    • Wa-salam

      apa yang pasti Natrah jadi sebutan bukan gahnya cerita…hanya Remy Ishak yang berada di sana kerna adanya
      tarian bollywood di antara…trust me Natrah is not a teater standard. lambatlah lagi nak jadi Miss Saigon or Phantom of the Opera.

      • betullah kut Natrah is not a ‘teater standard’.. but teman percaya jgk gah nye teater Natrah sbb Kisah Natrah dan Sejarah yg terlakar itu sendiri.. Remy n tarian bollywood hya kebetulan je.. Teman tak menyebelahi mn2 pihak..tp mn satu Teater tempatan sblm ni yg ade’teater standard’ yg blh dibawa utk dipentaskn dimn2 panggung teater selain dinegara kita like Miss Saigon or Phantom of the Opera ..tyelh ‘org teater’ tu sendiri mampukah mereka beri keyakinan yg persembahan mereka mampu menarik penonton Miss Saigon dan Phantom of the Opera klu dipentaskn diluar negara…. tp jgn plk bl tersasar penonton yg nk disalahkn tak pandai menilai hasil persembahan ‘orang teater’ ni…

      • secara jujurnya ada teater yg telah di persembahkan dahulu menepati teater standard di Malaysia spt Peristiwa Bukit Kepong dan juga Lantai T Pinkie as my point of view. filem kita nak ke Indonesia pun susah jgnlah harap teater nak keluar dari sini tapi apa yg teman faham dari kata2 Khalid itu bercampur aduknya teater dan filem lalu menjadikan teater itu kalau tidak di gunakan pelakon popular tidak akan di tontoni. kerana seingat teman semasa “berjinak” sekejap dgn teater tidak ada nama-nama besar film industry di atas pentas teater. perbandingan miss saigon yg Khalid guna adalah kerana muzikal yang sering di perkatakan skrg. miss saigon dan phantom of the opera adalah 100% musical di mana setiap lagu adalah cerita bkn lagu sebagai selingan spt yg terjadi dlm pementasan Natrah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: