• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • February 2011
    M T W T F S S
    « Jan   Mar »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • Archives

Banyaknya Celoteh

Sang pencerita berangan sebuah cerita
Amina Sophea dalam keluarga bahagia
Namun idea tersekat sentiasa
Hanya cinta ayah dan ibu nampak di mata

Pastinya kampung menggamit lagi
Sewaktu cuti tahun baru Cina ini
Gembira dan seronok tidak terperi
Bersama abang dan kakak asyik berlari

Tatak uduklah sini (kakak duduk lah sini)

Hain toy ngan Phea…uduklah tatak (Main toy dengan Sophea…duduklah kakak)

Duduklah Aliesya bersama Sophea
Bermain bersama bercerita juga
Pandai Aliesya menjaga
Bila dah penat diam sahaja

Tatak huat hapha tu? (kakak buat apa tu)

Hapha tatak uang? (Kenapa kakak buang)

Sebab kita tak guna lagi…jawapan Aliesya beri

Hapha tak huna agi? (kenapa tak guna lagi)

Mak Su dah penat kakak di buatnya
Kerana Sophea tidak henti-henti menanya
Ibu dan Mak Su hanya ketawa
Bila kakak datang mengadu pada mereka

Alahai kesiannya pada Phea
Meh cu…ikut Tok pula
Tok nak gi ana Sophea bertanya
Beri makan ayam di luar sana

Laju saja Sophea menghulur tangan
Tok dan cucu jalan bergandingan
Aliesya mengikut tidak ketinggalan
Shooh shooh Sophea ayam yang berdekatan

Janganlah halau ayam nak makan…Tok berkata

Hanti ayam atok Tok (nanti ayam patuk tok)

Ayam tak patuk Tok..ayam catuk makan saja…kata Tok lagi

Hapha ayam tak atuk Tok? (kenapa ayam tak patuk Tok)

Ayam baik, jinak boleh makan kat tapak tangan…Tok menunjukan

Hapha ayam hinak, tak atit ke Tok (kenapa ayam jinak, tak sakit ke Tok)

Hehehe Tok ketawa kini
Memang benar celoteh Sophea banyak sekali
Tidak berhenti bertanya itu ini
Selagi tidak puas rasa di hati

Bijak sungguh cucu ku ini
Kata Tok memuji
Senyuman dan senggeh Sophea beri
Macam tahu yang Tok memujinya tadi

Ayam dah abis atan Tok…Sophea berkata (ayam dah habis makan, Tok)

Iya..ayam dah habis makan
Lalu Tok ajak Sophea berjalan
Di keliling rumah melihat kawasan
Sophea berlari dek kesukaan

Tok hanya duduk memerhati
Sophea memetik bunga di pasu tadi
Lalu ayah datang merapati
Sophea berlari minta dukung kini

Sophea buat apa…ayah bertanya

Phea alan ngan Tok…etik unga (Sophea jalan dengan Tok…petik bunga)

Phea petik bunga nak buat apa? tanya ayah menduga

Phea etak at ala (Sophea letak kat kepala)

Antik tak…(cantik tak) soalan Sophea pada ayah pula

Cantik…jawab ayah dengan ketawa
Sophea pun ketawa sama
Antik tak Tok…Sophea tanya Tok pula
Cantik cu…Tok senyum gembira

Itulah serba sedikit cerita Sophea
Celotehnya memang panjang berjela-jela
Belum lagi di tanya kenapa ayah dan ibu bekerja
Abang berduapun tak larat menjawabnya

Senyum senggih Sophea beri
Bila ayah dukung di bahu tadi
Kegemaran Sophea sejak akhir-akhir ini
Suka berada di tempat tinggi

Untung Sophea ayah bekerja sendiri
Rezeki di cari anak-anak dilayani
Walaupun penat anak-anak tidak dilupai
Pulang bekerja Sophea dan abang kembar di dahului

Itulah rahmat Allah beri
Pada Adam dan Nur kini
Anak-anak menambah rezeki
Bilalah agaknya hadir seorang lagi

Sang pencerita masih mencari
Isi kandung cerita keluarga ini
Bahagia ayah dan ibu sudahlah pasti
Cuma bimbang nanti jadi love story

Semoga nanti kita ketemu lagi
Di lain episode dan edisi
Hilai tawa keluarga bahagia ini
Dalam meniti hidup sehari-hari

Kita masih lagi bercuti
Selamat menjamu selera tengahari ini
Walaupun ke mana arah di tujui
Silalah memandu dengan berhati-hati

Owned and written by : Sanaa 05/02/11

2 Responses

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: