• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • April 2012
    M T W T F S S
    « Mar   May »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • Archives

Rumah Ini

Angin petang bertiup nyaman
Tepi pantai tempat perkelahan
Sang Pencerita di antara ramai
Sama-sama duduk bersantai

Pohon kelapa melambai-lambai
Duduk seorang di petang hari
Sunyi dan sepi di dalam hati
Terkenang hamba cjolimoli

Rindu menyapa tidak disedari
Terasa lama duduk menyepi
Sekadar hati merasai
Bahagianya mereka meniti hari

Teropong ku gilap hingga berseri
Ketika senyum nampaklah gigi
Dek hati yang merindui
Cjolimoli orang pertama ku lihat tadi

Carpet berkata telah bersedia
Kerana dirinya dah bersih juga
Lalu terbanglah kami di angkasa
Hendak mengintip Teruna Dara

Hati ini berkata-kata
Entah-entah mereka tak jauh mana
Walaupun sibuk jadual yang ada
Pantai tetap dikunjungi mereka

Benar sungguh kata di hati
Teropong minta carpet perlahankan diri
Katanya bayangan cjolimoli
Ada di tempat terpencil ini

Di atas pokok duduk memerhati
Gelagat gurauan cjolimoli
Tidak berdua saja di kali ini
Agaknya bersama keluarga yang dikasihi

Langit mendung tiba-tiba
Berlarilah pengunjung yang ada
Sebelum langit menangis kata mereka
Kita berteduh di hujung sana

Rumah indah di tepi pantai
Itulah tempat mereka bersantai
Rekaan lama cantik bergaya
Menarik hamba untuk mengetahuinya

Antik moden perabot di dalamnya
Baru dan lama diadun mesra
Sentuhan yang ada sejuk terasa
Apakah rumah ini milik mereka?

Tiang buluh anjung hadapan
Meja bulat menghiasi taman
Desiran ombak nyaman kedengaran
Barang-barang masih berserakan

Berehat tadi sebentar cuma
Kerja menyusun belum selesai semua
Itulah antara butiran kata
Bisik-bisik terdengar dek hamba

Memasang lampu tugas cmoli
Tangga dipegang oleh joli
Pegang kuat-kuat sayang pesanan moli beri
Senyum manja balasan mengikuti

Hmm kalau jatuh tanggunglah sendiri
Duduklah rumah seorang diri
Makan ubat baiklah nanti
Aries pun ada untuk menemani

Cuba ulang sekali lagi pinta cmoli
Oh tak ingatlah sayang…idea dah lari
Menahan tawa senak perut sendiri
Tatkala moli mencubit pipi

Aduhhh sakitlahh jerit cjoli
Merah di pipi jelaslah kini
Sakit tau..manja berbunyi
Buatlah lagi…akan ku gigit kali ini

Makkkk…ada monster kat sini
Apahal tu…semua datang berlari
Terdengar jeritan debar di hati
Ketawa joli terlerai kini

Haihh budak berdua nie…
Kita ingat apalah tadi
So sorry kata cjoli
Cubitan hinggap sekali lagi

Tepis menepis mereka berdua
Pecah nanti…tidak akan ku ganti
Menangislah hingga gigit jari
Akan diriku buat tak peduli

Ok ok..janji tak buat lagi
Cepatlah pasang…nak tengok cantik tak nanti
Amboii bagi arahan bagaikan diriku kuli
Kata moli…jelir lidah mengusik tak henti

Cepatlah…pasang, geram sudah cjoli
Hehehe ketawa moli timbul geram di hati
Muka masam bibir dicebik kini
Jangan marah-marah sayang…nanti abang lari

Sang pencerita leka memerhati
Gelagat gurauan cjolimoli
Teropong jua merakam tak henti
Untuk kenangan esok hari

Sengetlah…kanan sikit eh sikit kiri
Eh dey…ada yang nak kena ni
Penat tau…sikit kanan sikit kiri
Moli mengomel senggeh saja joli beri

Hahh lega…kata moli
Siap dah kerja untuk hari ini
Ruang tamu nampak berseri
Gabungan kasih cjolimoli

Gatal saja mulut sang pencerita
Nak bertanya ini rumah siapa
Siap berhias cantiknya rupa
Sentuhan berdua sejak mula

Silap tu sang pencerita
Usul carpet tiba-tiba
Tanya mereka bila tarikh nikahnya
Rumah dah siap nak umum bila?

Ha’ah betul jugak tu…
Dah penat kita semua tertunggu-tunggu
Memang dah tak sabar rasa di hati
Lalu ku tepuk bahu cmoli

Salam diberi ku sambut mesra
Dipelawa duduk gembira dirasa
Bertanya kabar senyum tak reda
Sang pencerita yang excited sebenarnya

Dari jauh hamba datang
Datang pula dengan girang
Melihat rumah terang benderang
Namun masih ada bayang-bayang

Syukur juga saya menerima
Datangnya sang pencerita dengan ceria
Bayang-bayang apa yang masih ada
Silalah jelaskan maksud dikata

Indah sungguh pantun diberi
Masakan Teruna tidak mengetahui
Bayangan yang ada masih samar lagi
Kami di sini telah lama menanti

Senyum Teruna meleret kini
Faham sudah agaknya maksud diberi
Sang Pencerita tanyalah di dalam hati
Pasti jawabnya sudah diketahui

Alamak…Teruna buat hamba jadi tak tentu
Berteka teki sepanjang waktu
Rasa hatiku memang sudah ku tahu
Tapi tak boleh untuk di speku

Hehehe ketawa pula si anak Teruna
Bila melihat hamba menggaru kepala
Sabarlah wahai sang pencerita
Sikit saja lagi…tahulah segala

Rumah dah siap tunggu apalah lagi
Ngomel sang pencerita geram di hati
Rumah memang siap tangga belum ready
Tukang simen sakit…minta cuti

Berderai tawa si anak Teruna
Dara juga turut sama
Sudah tidak terkata sang pencerita
Teropong dan carpet tak tahan jua

Faham-fahamlah maksud diberi
Oleh si anak Teruna tadi
Andai sudah masa menepati
Pasti ada pengumumannya nanti

Bila sudah sampainya masa
Harap rumah ini yang mereka guna
Bagi merakam detik bahagia
Untuk kita sama-sama merasainya

Bayangkanlah sentuhan Dara
Putih menjadi tema yang ada
Adunan baru dan lama
Melihat saja merasa bahagia

Berakhir sudah pantun hari ini
Rumah menjadi sumber inspirasi
Semoga adanya senyum meniti
Membaca angan-angan ku yang tak henti

Lain kali bercerita lagi
Selamat malam dari ku di sini
Doa ku panjat untuk cjolimoli
Semoga kasih terus mekar bersemi

Owned and written by : Sanaa 22/04/12

2 Responses

  1. Salam Sanaa,
    Lovely sungguh pantunmu ini…wlupun hanya anganan, tpi terasa mcm betul pulak. Tak mustahil satu hari nti jadi kenyataan kan. Keep on writing good stuffs dear…

    • Wassalam Lia

      thank you dear for your continuous support…i really appreciate it. angan-angan ketika mengubat hati sendiri yg masih bersedih so kira ok lah tu kan…hehehe. Take care dear…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: