• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • January 2016
    M T W T F S S
    « Dec   May »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Archives

DILWALE

Putaran bumi ada siang dan adanya malam. Pabila siang burung-burung terbang berkicauan mencari makan dan pabila malam sang pungguk pula menyanyi merdu menyampaikan rindunya kepada bulan. Disuatu waktu dahulu sering saya mendengar bahawa nyanyian pungguk akan menjadi ilham kepada sang pencerita bagi melakarkan sajak-sajak cinta, menulis cerita lalu diterbitkan menjadi sebuah buku dan tidak kurang juga sang kekasih melepaskan rindu dikegelapan malam.

Tidaklah saya tahu sejauh mana kisah pujangga menjadi kebenaran tetapi sejak mengenali sebuah dunia bernama dan berasaskan hiburan saya mula merasakan segala ceritera pasti menyentuh dengan alam dan sang penceritera duduk berdiam diri mengolah sebuah cerita untuk dipersembahkan kepada dunia. Disetiap pelusuk dunia ada berbagai sang penceritera dan saya tidak mengenali yang lebih hebat dari Hollywood. Kisah mereka akan tersebar diserata dunia sehingga ada yang memastikan tidak melepaskan peluang menonton setiap cerita rekaan Hollywood apabila ditayangkan. Belum ada dunia lain dapat menandingi Hollywood didalam penerbitan filem-filem hebat yang menjadi sebutan berzaman.

Namun sejak kebelakangan ini terbit pula sebuah dunia baru yang dipanggil Bollywood. Sewaktu mendengar Bollywood pada awalnya saya ketawa dan berkata orang India tidak sedar diri mahu berdamping dengan Hollywood. Akan tetapi tawa itu menampar saya sendiri kerana sebenarnya banyak perkara yang telah diambil oleh Hollywood melalui Bollywood sehingga sekarang sudah ada Hollywood studio di India.

Walaupun mengetahui bahawa filem-filem Bollywood sudah lama mendapat tempat dinegara-negara barat, sejak tahun 60an lagi tetapi tidaklah saya tahu bahawa pelakon-pelakon Hindi menjadi idola dan kegilaan mereka. Lalu saya teringat arwah abah pernah berkata bahawa mereka sudah lama bertapak di United Kingdom. Diantara wajah-wajah kacak dan jelita ditahun 60an menjadi kegilaan mereka adalah  Sunil Dutt, Sharmila Tagore, Shashi Kapore, Dharmendra dan ramai lagi. Babak-babak yang diminati sudah pasti nyanyian dan tarian mereka. Oleh itu tidak hairanlah sekiranya benar kisah Michael Jackson banyak mempelajari gaya tarian Bollywood lalu diubahsuai mengikut rentak barat.

Didalam keriuhan dan kegilaan orang bercerita tentang Starwars The Force Awakens muncul pula sebuah cerita dari Bollywood bertajuk Dilwale sehingga kemana-mana saya pergi terdengar orang bersiul lagu tema filem tersebut berjudul Janam Janam. Terlalu banyak juga saya membaca keghairahan penonton mengenai filem ini daripada peminat-peminat tegar Shah Rukh Khan dan Kajol sebagai peneraju utama Dilwale. Sungguh tidak diduga bahawa saya akhirnya membawa kaki kepanggung untuk menyaksikan filem tersebut setelah dipujuk berkali-kali. “Marilah tengok…setidak-tidaknya tahu apa yang orang hebohkan”, itulah kata pujukan yang membuat saya berkata “iya tak iya juga…kalau tak tengok mana tahu”.

Saya pergi dengan hati terbuka tanpa membaca sebarang artikel kritikan ataupun pujian tentang filem ini. Saya juga tidak mengetahui bahawa Dilwale adalah sebuah filem  bercorak romantic comedy, dicampur sekali dengan action dan tidak ketinggalan hubungan baik kawan dan jiran setempat. Namun begitu saya tahu bahawa ramai yang menantikan gandingan Shah Rukh Khan dan Kajol yang telah lama tidak digandingkan bersama. Gandingan yang diibaratkan sebagai magic walaupun hanya berdiri berdua amat menepati buat mereka.

Sebagai seorang yang bukan peminat Hindustan dan tidak mengikuti perkembangan industri hiburan dan perfileman negara itu, menonton Dilwale membuka banyak lebaran baru kepada saya didalam memahami kenapa dan mengapa filem-filem Hindi mampu melebarkan sayap mereka kepersada antarabangsa sejak dari dahulu lagi. “Hindi film is all about entertainment…we entertain people with all kind walks of life and film is the only entertainment in India”, kata-kata SRK dan disokong oleh Kajol ketika diwawancara membuat saya cuba merenung sejenak formula dan sambutan yang ada.

Filem-filem Hindustan dikatakan pernah melalui zaman kejatuhan oleh kerana jalan cerita yang stereotype dan tiadanya syarikat yang mahu lagi membeli filem mereka. Lama mungkin mereka menyepi kerana saya teringat kakak-kakak dan makcik-makcik sekeliling saya tidak lagi bercerita mengenai cerita Hindustan dan bersiap untuk kepawagam. Tetapi didalam diam filem Hindi bangkit semula dan menaikan keghairahan peminat yang sedia ada dan juga generasi baru dengan lagu-lagu yang menjadi siulan, barisan pelakon kacak dan cantik serta menjadikan saree dalam pelbagai warna pastel dan vibrant untuk pelakon wanita. Begitu juga dengan salwar kameez yang diberi nafas baru oleh para pereka fesyen untuk digayakan oleh artis-artis Bollywood dan terbaru suit berwarna terang untuk watak King didalam Dilwale pasti menarik perhatian pereka fesyen lelaki selepas ini.

Walaupun nyanyian dan tarian adalah sebahagian atau mungkin tarikan semulajadi filem Hindi tetapi apabila digandingkan dengan pakaian yang berwarna warni serta menari didalam kumpulan yang ramai ia pasti menjadi cantik. Saya sememangnya kagum dengan choreographer untuk  tarian berkumpulan ini kerana ia bukanlah sesuatu yang mudah.

Tidak minat bukan bermakna saya membuta tuli mata dan telinga dengan keadaan sekeliling. Ia juga tidak bermakna saya tidak menghargai filem-filem mereka. Saya dibesarkan dan dikelilingi oleh orang-orang yang meminati Hindustan. Bak kata orang tempias mengena juga. Saya juga mempunyai kenalan yang meminati filem-filem Hindi dan mereka bercerita lalu saya mendengar. Tidak dinafikan juga ada lagu-lagu Hindi yang catchy dan secara tidak langsung menjadi hiburan ketika bersama mereka. Nama-nama hebat seperti Amitabh Bachan, Hema Malini , Sushmita Shen dan ramai lagi mengembalikan zaman kegemilangan Hindustan lalu diikuti oleh Shah Rukh Khan, Kajol, Preity Zeenta, Salman Khan, Hrithik Roshan dan tidak kurang juga Aishwarya Rai yang mewarnai industri selepas bergelas Miss World pada tahun 1994.

Nama Shah Rukh dan Kajol tidak asing dikalangan peminat dan penonton filem Hindustan diserata dunia. Lakonan mereka sering saya dengar dengan chemistry yang baik didalam lakonan membuatkan ramai yang menanti gandingan semula mereka berdua. Keinginan, harapan dan penantian peminat berakhir apabila Shah Rukh dan Kajol disatukan didalam Dilwale.  Filem ini adalah gandingan ke7 mereka bersama disamping watak-watak kecil yang pernah dilakonkan oleh Kajol didalam filem-filem lakonan Shah Rukh Khan. Perkenalan dan persahabatan mereka didalam arena seni telah mencapai 22 tahun dan Dilwale dikatakan mengembalikan romantika mereka berdua dilayar.

Sebaik layar dibuka fikiran saya terus menerjah kepada cerita-cerita Hindi yang pernah saya tonton. Kisah percintaan yang penuh dengan halangan dan airmata rayuan. Sangkaan saya meleset selepas beberapa minit cerita bermula. It’s Hindustan but a change in Hindi movie, kata saya sendiri lalu memberi lebih tumpuan kepada jalan cerita. Ia bukanlah cerita yang berbelit-belit, ia adalah cerita yang mempunyai banyak aksi. Nyanyian dan tarian juga berubah. Lagu-lagu yang mengisi Dilwale hanya lima (kalau tak silap saya mengira), ia tidak panjang dan iramanya menyerupai lagu dibarat.

Lokasi tarian dan nyanyian tidak lagi dari satu dunia ke dunia yang lain atau dari satu bandar ke bandar yang lain. Seperti yang saya kata sebelum ini…ia tetap Hindustan akan tetapi telah dipendekkan kepada dua jam setengah…bukan lagi tiga jam. Kisah cinta antara dua anak kumpulan gangster sedikit diambil dari Godfather atau cerita-cerita Mafia yang lain. Cinta juga tidak menghalang Kaali untuk membunuh Meera dan juga sebaliknya.

Adegan-adegan aksi dan pergaduhan lebih teratur walaupun bunyi tumbukan lebih kuat ataupun bunyi datang dahulu sebelum ditumbuk. Again it is Hindustan dan apabila penonton menerima keadaan ini filem ini menjadi hiburan yang bersahaja. Babak dan watak sampingan lebih kepada humour untuk filem ini walaupun watak-watak yang ada akan berkait diantara satu dengan lain tetapi tidak membosankan.

Bermula dari awal pertemuan, romantica de amour antara Kaali (Shah Rukh) dan Meera (Kajol) lebih matured berbanding kisah-kisah cinta yang ada didalam filem Hindi yang pernah saya tonton sebelum ini. Kisah cinta mereka digambarkan dengan dua buah lagu iaitu Janam Janam dan Gerua. Banyak babak dan aksi lebih modernise dengan dialog dan tutur kata yang lembut dan perlahan. Kemarahan yang dipaparkan juga tidak ada pekikan dan laungan tetapi hanya dengan ketegasan suara. Airmata yang mengalir tidak juga mengubah wajah dan bercakap didalam sendu sedan. Salah faham dan kemarahan tidak menunjukan dendam kesumat tanpa mengenal batas. Babak-babak tanpa suara begitu kukuh untuk penonton merasai kepedihan setiap pemegang watak yang disulami dengan lagu Daayre.

Cerita cinta Kaali dan Meera digambarkan dengan lagu Janam Janam sebagai latar dan permainan kamera yang padat untuk menyuarakan perasaan masing-masing.  Babak yang paling saya gemari adalah babak Meera dan adiknya datang kerumah Kaali sehinggalah babak Meera dan Kaali diganggu oleh Oscar Bhai lalu dibawa kepada penghujung cerita. Seperkara yang menarik didalam filem ini pada pandangan saya adalah kesinambungan babak semasa dan flashback disusun cantik dan hampir tiada kecacatan untuk memahami dan mencantumkan cerita.

Apabila cerita sampai kepenamatnya soalan-soalan perbandingan mula datang menyinggah seperti adakah kita punyai hero seusia SRK tapi masih mampu memegang watak remaja? Apakah kita mampu melawan arus perubahan yang telah ditonjolkan oleh filem Hindustan? Adakah saya juga perlu menonton beberapa lagi filem Hindi untuk mengetahui tentang perubahan yang ada? Beberapa soalan datang tetapi ingatan saya membawa kepada cerita kekayaan yang sering menjadi tema cerita lalu berkata filem Hindi sememangnya sudah lama berubah. Kekayaan yang digambarkan tidak perlu berada dikerusi empuk dan bilik pejabat yang tersergam, tidak perlu bercerita mengenai projek berjuta-juta tetapi sekadar menunjukan turun dari pesawat peribadi, rumah yang tersergam dari luar dan pulang kerumah dengan helikopter.

Terlalu banyak scene/adegan/dialog didalam filem Dilwale ini menarik perhatian saya dan hampir kesemuanya telah lama ingin saya lihat didalam produksi drama dan filem kita akan tetapi ia masih terlalu jauh. Setelah menonton Dilwale saya menjadi seorang yang mencari kisah-kisah dibelakang tabir dan pembikinan babak-babak aksi serta lokasi dan saya amat terperanjat melihat kesungguhan mereka didalam pembikinan filem ini. Untuk keseluruhan babak aksi mereka mempunyai 3 team dan sukar untuk saya menjelaskan kenapa saya begitu teruja (https://www.youtube.com/watch?v=Ixyf7DCpMns) lalu video ini saya tempelkan disini. Dahulu saya hanya tahu bahawa Hollywood saja yang mampu melakukan begini.

Saya ulang lagi bahawa it is Hindustan dan masih mengekalkannya tetapi keberanian mereka mencuba sesuatu yang baru amat membanggakan. Filem Hindi laris dipersada antarabangsa dan kegilaan penonton jelas semasa SRK dan Kajol membuat promosi tour di LondonFilem ini juga ditayangkan di Dubai, UAE, United Kingdom, Germany, Austria dan tidak ketinggalan Malaysia dan Singapura. Besar kemungkinan tidak keterlaluan untuk saya mengatakan mereka sudah mampu untuk memegang title world premier untuk Dilwale

Video credit to Red Chillies Entertainment (sebelum melihat video ini saya merasakan kesemua latar yang ada menggunakan kamera serta teknologi canggih yang ada sekarang ini. tetapi saya silap rupanya. Dilapurkan pembikinan ini mengambil masa 7 hari untuk disiapkan dan anggaran belanja sama seperti membuat sebuah filem di Malaysia). Berapa agaknya harga pembikinan sebuah filem disini? 

Filem ini ditayangkan kepada umum pada 18hb Disember 2015 diseluruh dunia (maaf saya kurang pasti bila ia dibuka di Malaysia) tetapi mengikut cerita seorang kawan panggung masih penuh walaupun telah berubah kepada yang lebih kecil. Melalui satu lapuran yang saya baca SRK sebagai producer filem ini kurang berpuas hati dengan pencapaiannya di India walaupun mendapat sambutan hangat di negara lain seperti Germany dan Austria, mungkin juga Malaysia. Apakah mungkin filem ini sudah terlalu banyak disuntik kemodenan? Hanya penduduk India dan penyokong filem ini boleh memberi jawapan. Akan tetapi dalam pada itu SRK merasa bertuah dengan pencapaian Dilwale diluar negara kerana ia merupakan peluang besar kepada industri filem Hindi dan pelaburan yang baik untuk mereka.

Saya masih tidak mampu untuk mengaku peminat tegar filem Hindi tetapi apa yang dipamirkan didalam Diwale amat saya kagumi, walaupun ini bukan bermakna tiada kelemahan didalam penerbitannya. Bak kata SRK sendiri…it’s modern…it’s new and it’s entertaining. Jadi jawapan kepada semua itu kenalah menonton sendiri. Filem ini disenaraikan sebagai high budget filem  dan mengambil masa penggambaran selama 160 hari.

 

Review by : Sanaa

14th January 2016.

 

 

Video credit to Sony Music India…ia merupakan angin perubahan didalam lagu Hindi.

 

 

One Response

  1. hahahaaaa langgaq pantang ka ni… teman pun dh tonton.. best kan filem ni.. jln cite dia tak la spesial mana..tp suka je tonton filem ni..

Leave a Reply

