• Thank you friends readers and passers-by for your continuous support to my blog. I will not be able to update often now and many articles and short story left hanging in the draft box due to the pressure of time lately but nevertheless I am trying to cope with it and will post few as time goes by.

    Pleasant day and have a good life.

    Love

    Sanaa

    Good things come to those who wait.
    Better things come to those who try.
    Best things come to those who believe.
    Desired things come to those who pray.

    "Islamic Thinking"

    A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving.
    Lao Tzu

  • June 2016
    M T W T F S S
    « May   Jul »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • Archives

Serumpun

Sesuatu yang indah pasti akan diingati dan dikenang sampai bila-bila. Tidak kira sama ada ia berlaku dizaman anak-anak, meniti remaja sehinggalah dewasa. Kita semua pasti akan ada kenangan manis bersama kawan-kawan sekolah dan tidak kurang juga jiran tetangga.

Hari ini saya terkenang kembali zaman sekolah rendah sehinggalah sekolah menengah dimana belum ada slogan “Satu Malaysia” tetapi saya adik beradik dan keluarga sememangnya hidup muhibbah.

Disebatang jalan dalam sebuah kawasan perumahan yang diberi nama Jalan Melor dimulai dengan rumah Uncle Lim, satu keluarga Baba. Anak Uncle Lim seramai enam orang. Ditakdirkan anak beliau nombor lima sebaya dengan saya dan anak bongsu keluarga Uncle Lim pula sebaya dengan adik lelaki saya. Kami kesekolah yang sama dengan khidmat van yang sama. Seorang lagi anak Uncle Lim iaitu yang nombor empat pula hanya setahun sahaja lebih tua daripada saya dan boleh juga dianggap sebaya.

Semasa itu tiada halangan langsung untuk kami berjumpa dan bermain selepas waktu sekolah. Jarak yang hanya lima minit berjalan kami dan hanya beberapa kayuhan basikal kami akan sampai dirumah masing-masing. Keluarga Uncle Lim memang tidak pandai langsung berbahasa Cina. Bahasa perantaraan mereka sekeluarga adalah Bahasa Melayu dan antara kami tidak ada rasa syak wasangka tentang makanan. Mereka sekeluarga beragama Buddha dan amat berpegang teguh kepada ajaran agama tersebut. Oleh kerana itu mereka tidak makan daging lembu dan khinzir.

Ketika musim perayaan Tahun Baru Cina dan sambutan Hari Raya Aidilfitri kami sambut sama-sama. Kami bertukar juadah semasa perayaan masing-masing. Apabila musim angin tiba kami bermain layang-layang, sama ada dilaman rumah Uncle Lim ataupun dirumah kami. Perkara yang paling lucu selalu terjadi apabila anak bongsu Uncle Lim suka merayap dengan basikal sekeliling kawasan Jalan Melor dan sekitarnya. Setiap kali anak itu tidak pulang pasti Uncle Lim datang kerumah kami dahulu dan begitu juga sebaliknya apabila adik lelaki saya tidak sampai kerumah pada masa yang ditetapkan.

Hari berganti minggu, bulan berganti tahun, perpisahan terjadi jua apabila saya sekeluarga mesti meninggalkan Jalan Melor. Pertukaran kerja Mak tidak membenarkan saya sekeluarga untuk terus menetap di kuarters Jalan Melor. Namun jarak tidak pernah memisahkan kami. Saban tahun semasa perayaan Tahun Baru Cina saya pasti mengunjungi keluarga Uncle Lim serta sahabat saya sejak dari sekolah rendah lagi. Sekiranya keadaan tidak mengizinkan saya menziarah mereka, panggilan telefon pasti dibuat. Begitulah sebaliknya sehinggalah kehari ini.

Saya dan kawan masih berhubung dan kami baru saja berjumpa dua minggu yang lalu. Semasa itu sempat juga saya meluangkan masa kerumahnya dan berjumpa dengan ibu beliau. Peluk dakap dan ciuman dipipi pasti saya terima dan mata mesti bergenang. Mungkin ia tidak turun berjurai tetapi setitik dua pasti menuruni pipi. Tangannya yang telah tua pasti mengesatnya untuk saya. Adakalanya saya merasakan mereka lebih dari saudara mara saya sendiri kerana layanan kasih yang diberikan oleh seluruh keluarga mereka. Perkara yang sama juga berlaku apabila mereka datang berjumpa dengan Mak dan ahli keluarga yang lain.

Saya tidak mungkin dapat seorang kawan dan jiran sebaik Uncle Lim dan keluarga sehinggalah saya menutup mata. Jalan Melor banyak menyimpan kenangan buat saya. Erti tanggungjawab jiran tetangga, hormat menghormati dan jalinan kasih yang terbina amat tulus dan ikhlas. Keluarga Uncle Lim bukan sahaja satu keluarga di Jalan Melor yang mempunyai hubungan rapat dengan saya dan keluarga. Masih ramai jiran tetangga di Jalan Melor yang masih dan tetap menjadi sahabat baik saya sekeluarga sehingga sekarang.

Setiap kali berpeluang menjenguk dan menziarah mereka pasti cerita lama dan ketulusan kami sebagai bangsa Malaysia menjadi bualan. Bukan berniat untuk mengata, menghina atau mengutuk sesiapa tetapi apa yang pernah kami lalui amat bermakna. Ia kekal sehingga hari ini.

Jauh disudut hati saya berdoa agar generasi sekarang dapat mewarisi apa yang pernah saya dan keluarga lalui dahulu. Walaupun ia kelihatan susah dan makin sukar, saya tetap berdoa semoga rakyat Malaysia kenal erti serumpum tanpa membatasinya kerana agama, budaya dan warna kulit.

 

Sanaa 15/6/16

Leave a Reply

